13 juli 2008


Zomer, zon, euh ...
Of beter Regen, rust, ...

Er is tijd vrij om de boeken aan te pakken die doorheen het jaar zijn blijven liggen wegens te- veel- excuses- om- ze- te- lezen. Om eindelijk eens te weten te komen hoe het heelal in elkaar zit - want daarvan ben ik nog steeds niet ten volle van op de hoogte - nam ik vandaag een terzake instructief boek ter hand. De openingszin van de achterflaptekst leest als volgt: 'Van alle materie in het universum is 90% of meer ongezien'.

Dat begint sterk, met zo'n merkwaardige bewering !!!
Als zo'n grote brok materie ongezien is, hoe weten ze dan dat die er is? En, hoe berekenen ze dat cijfer. Maken ze dan een berekening van de gekende materie, maal een factor die afhankelijk is van de grootte van het heelal. ( Dus, dan is die grootte van het heelal blijkbaar perfect gekend. Fijn.)
Kortom, eens ik zeker kan zeggen welke materie op dit ogenblik wél gekend is, hoef ik dat maar maal negen te doen, en dan weet ik of ik onder de indruk moet zijn, over dat gedeelte dat nog niet gekend is ...

In elk geval, ik ben eerst begonnen in 'Baudolino' van U. Eco. Dat is momenteel voor 90 procent of meer uitgelezen. En ik heb er van genoten ...

Geen opmerkingen: