01 juni 2011

Populorum Progressio


Het was even schrikken toen deze week begon met een snikhete zomerse dag om vervolgens over te gaan in een frisse, kletsnatte rotdag. Vandaag is de zomer alweer terug, en iederéén weet nu wel dat er dingen mis gaan met klimaat. Maar, het was toch even schrikken toen ik zondagochtend op een VRT-duidingsprogramma zag luchtig doen over een interview met de iraanse dictator Mahmoud Ahmadinejad. Daarin vertelde deze over een westers complot om het weer aan te passen en Iran tot droogte te veroordelen. Natuurlijk is Mahmoud Ahmadinejad niet meteen de makkelijkste om zomaar te gaan geloven.
Maar bij mij werd een gevoelige snaar geraakt omdat ik opnieuw dacht aan het HAARP-project. Ik ging in mijn gedachten terug naar een tentoonstellingsproject van medestudenten in mijn tijd aan de Hogeschool Gent in 1998, onder de naam Per 2. Dat project vond plaats in de Gentse Volkssterrenwacht Armand Pien waar we door een van de werknemers ingeleid werden bij de pracht van de sterrenkijkkoepel die aan de binnenkant was beschilderd als een sterrenkaart, met dat verschil dat de afbeeldingen van de sterren vervangen waren door de wereldberoemde ruimteschepen uit Blake& Mortimers ' Het raadsel van Atlantis. Alsof dat schouwspel onder de koepel nog niet genoeg mysterieuze magie bezat om de studentenwerken van de toen nog studerende Jan De Cock te doen vergeten. Dan wel het verhaal dat de man vertelde over het zogenaamde HAARP-project. Een project dat ontwikkeld werd om het weer te beïnvloeden en de atmosfeer aan te passen.

Geen opmerkingen: