14 oktober 2012

METAMORFOSE: DE KRACHT VAN VERANDERING



Vroeger vormde de voorstelling van verandering vooral vreeswekkende visies die veelal vermijdbaar moesten blijven. Verandering valt moeilijk te voorspellen en te controleren. Verandering is controverse in actie.

In 2002 maakte ik een stripversie van het beroemde verhaal van Franz Kafka 'Metamorfose'. In mijn adaptatie was het één en al horror dat de klok sloeg en ik beleefde een sensationeel genoegen aan het visualiseren van de verschrikkelijke veranderingen die Gregor Samsa uiterlijk en innerlijk ongewild onderging.




Vandaag de dag zou ik nooit meer durven op papier zetten.
Misschien is horror niet meer zo hip, misschien ben ikzelf te veel veranderd ? Vandaag wou ik graag even terugblikken op die verandering en genieten van de inkleuringen van dit stripalbum die ik niet met de computer deed, maar met verf en penseel. Zelfs digitaal ziet het er allemaal toch lekker sfeervol en stemmig uit ( ondanks de huiveringwekkende horror van het thema). En na ongeveer tien jaar enkel digitaal te hebben gewerkt krijg ik wel zin in wat verandering: om opnieuw eens met echt penseel en met echte verf te gaan schilderen.
Helemaal hip maakte ik echter een filmpje klik hier!
Maar voor de verandering kan je natuurlijk ook een kijkje nemen op www.komboloi.be

1 opmerking:

Anoniem zei

Subsisto laminam!