23 februari 2010


Geniaal, maar met te korte arm. (1)

Het is niet altijd even gelijk voor iedereen. Vaak heb ik grote bewondering gehad voor mijn broer omdat hij altijd zo koel en beheerst lijkt. Hijzelf ziet zichzelf echter niet als rustig en kalm en zegt geregeld onder stress te staan.
Maar mijn broer heeft de gestalte van een lange slungel en ik ben eerder kort van stuk. Ik heb altijd gedacht dat het een oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat ik veelal jachtiger lijk te zijn. Ter illustratie berekende ik ooit volgende ongelijkheid.

Toen we samen studeerden stapten we soms samen naar het station. Als het station op 1km afstand lag van het vertrekpunt dan moest mijn broer, die bij elke stap 50cm vooruit ging tweeduizend stappen zetten. Om dezelfde afstand af te leggen met een stap van ongeveer 40 cm moest ik wel tweeduizendvijfhonderd stappen zetten tot aan het station. Aangezien we samen willen vertrekken en op de eindbestemming aankomen doen we de tocht beide in 30 minuten. Dat wil zeggen dat mijn broer 0,9 seconden per stap moet doen, terwijl ik 0,72 seconden per stap moet nemen. En dus al bij al een beetje jachtiger overkom in de omgang.
Maar valt het ook te zeggen dat dit meetbare gevolgen heeft gehad op de vorming van ons karakter? Dat valt nooit makkelijk te zeggen. Maar voor de komboloi is iedereen gewoon gelijk.

Geen opmerkingen: