De hele heisa rond 'Zwarte Piet' boeide me eerst
maar matig. Natuurlijk ben ik enorm onder de indruk van deze eigenlijk
onschuldige discussie en het feit dat de snelst groeiende facebookgroep
tot op heden het thema van 'Zwarte Piet' heeft.
Maar in de loop van deze namiddag vond ik het steeds boeiender
worden. Het probleem van 'Zwarte Piet' heeft niets te zien met
Sint-Nicolaas, maar met het Sinterklaasfeest. Het bewijs moet onder andere worden
gezocht in een boeiend feit: Sinterklaas ( de heilige) komt helemaal
niet uit Spanje. In onze Sinterklaas-traditie doet hij dat duidelijk
wél. De traditie bundelt een hele reeks katholieke, heidense en volkse
elementen, maar het 'feest' zoals we het kennen zou ontstaan zijn in de
tijd van Keizer Karel ( 1500 - 1558). Deze
keizer was afkomstig uit de Nederlanden, maar vestigde zich in
'Spanje'. In 1506 erfde hij de Nederlanden, maar omdat hij nog
minderjarig was werd Margaretha landvoogdes van deze gebieden. In 1515
werd hij volwassen verklaard en nam officieel de gebieden in zijn bezit.
Belangrijk voor
het Sinterklaas-verhaal is dat de jonge Keizer Karel door onze streken
trok om zich in een reeks van 'Blijde inkomsten' voor te stellen en
geliefd te maken bij de bevolking. Uit deze grootse feesten ontstonden
talloze volksverhalen en tradities. Een mogelijk verband met 'Zwarte
Piet' wordt gesuggereerd, maar werd ( volgens mijn Google-inspanningen)
nog niet wetenschappelijk onderzocht. Misschien zou de UNESCO er goed
aan doen om eerst dààr werk van te maken, alvorens de 'Zwarte
Piet'-traditie als simpel 'racisme' te bestempelen.
In het Iberische
schiereiland hadden de moslims en Joden eeuwenlang volwaardig
samengewoond, maar in Portugal was door sinds 1492 een eind aan gekomen.
Velen vertrokken, velen bekeerden zich verplicht tot het Christelijk geloof. Heel
wat Portugese Joden vluchtten naar het rijke Vlaanderen en brachten hun
Moorse ( soms 'zwarte' ) bedienden met zich mee. Waar de hervormde Joden
nauwe relaties aanknoopten bij de gegoede burgerij gebeurde het dat hun
Moorse bedienden werden meegebracht. Van landvoogdes Margeretha wordt
beweerd dat ze een 'zwarte' bediende in haar hofhouding.
Van Keizer Karel staat vast dat één van zijn persoonlijke bodyguards
een zwarte was, die hem begeleide bij de blijde intredes in de
Nederlanden. Er bestaat zelfs een schilderij van deze persoon, die er
allesbehalve als een 'slaaf' uitziet ( maar dus wel degelijk
een 'knecht' was: een 'knecht' van Keizer Karel.) Opvallend is daarbij
de kledij van de huidige 'Zwarte Piet' die er niet bepaald uitziet als een slaaf of een katholieke assistent-heilige,
noch als een 17de, 18de, 19de of een 20ste eeuwse persoon. Nee: onze
'Zwarte Piet'-figuur ziet er exact uit zoals elke rijke knecht van
Keizer Karel er rond 1510-1520 had uitgezien.
Zo staat hij op het mooi schilderij van deze figuur door Jan
Mostaert, maar ook op andere schilderijen zoals de 'Allegorie
op de troonsafstand van Keizer Karel' van Frans Franken komt een
gelijkaardige figuur voor. Al die heisa vertelt vandaag in de media
nobele dingen over de noodzakelijke strijd tegen 'racisme', maar
persoonlijk vind ik dat de strijd tegen racisme beter kan gevoerd
worden door beter geïnformeerd te worden in plaats van 'meer meningen' te hebben.
Waarom laten we de UNESCO niet
uitzoeken hoe het juist zit met de 'historische' oorsprong van de leuke
Sinterklaas-traditie zoals we die allemaal kennen? Of laten we vanaf nu
alleen nog Sint-Maarten vieren, zoals echte Aalstenaars.
23 oktober 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten