22 mei 2016

Wapenbroeders voor vrede.



Literatuur is literatuur, dat leek het thema van de avond van 20 mei in Sint-Niklaas te worden.

Mooi van CC Boontje om schrijver L.P. Boon op te trekken uit de verzuilde hoek waar Boon natuurlijk inzit. Van Joachim Pohlmann tot Jeroen Olyslaegers, van Reynaert over Van Ostaijen tot Streuvels, het gaat en ging tenslotte vooral over de literatuur.

Ik werd geïntroduceerd aan Jo Boon. Bij de start van het gesprek zag ik de arme man met de nodige reserve afwachtend en onder voorbehoud met mij in dialoog gaan. Begrijpelijk dacht ik, terwijl ik mezelf hoorde praten, en ongetwijfeld een hele klus om een leven lang op dergelijke activiteiten te verschijnen waarbij je weet dat iedereen die je aanklampt eigenlijk wel iéts van jou wil verkrijgen ... waarschijnlijk behoor ik daar ook bij, maar goed: ik had geluk, want bleek dat Jo Boon ook iets van mij wou verkrijgen. Hij had namelijk van Lucien Bats gehoord van mijn striptekenwerk waarbij ook L.P. Boon een plaatsje had gekregen, en hoopte dit te mogen lezen.  

We hadden vervolgens een fijn gesprek, met hier een daar een Aalsterse grap van het soort dat de taalprofessor tijdens de lezing die we voorafgaand bijgewoond hadden, nog als 'diepgeworteld cynisme' zou beschreven hebben. In elk geval, ik ging dit weekend dus in een ver archief op jacht naar resterende afbeeldingen van tekenwerk uit de oude doos. Hopelijk vindt hij het niet te lelijk.
Zelf was ik toch wel fier over sommige dingen die ik vond. Niet slecht gedaan van de gast die dat zomaar deed. Ik, echt?

Geen opmerkingen: