29 december 2011


Komboloi wenst iedereen prettige feesten en een fenomenaal 2012!

11 september 2011


Voor de liefhebbers volgt hier het begin van het bijbels psalmcitaat dat door president Barack Obama werd voorgedragen op de 9/11-herdenking op 11-09-11.

Hier in 4 verschillende talen:

PSALM 46:3-5Link

3 Propterea non timebimus dum turbabitur terra, et transferentur montes in cor maris.4 Sonuerunt, et turbatæ sunt aquæ eorum; conturbati sunt montes in fortitudine ejus.5 Fluminis impetus lætificat civitatem Dei : sanctificavit tabernaculum suum Altissimus.

3 διὰ τοῦτο οὐ φοβηθησόμεθα ἐν τῷ ταράσσεσθαι τὴν γῆν καὶ μετατίθεσθαι ὄρη ἐν καρδίαις θαλασσῶν4 ἤχησαν καὶ ἐταράχθησαν τὰ ὕδατα αὐτῶν ἐταράχθησαν τὰ ὄρη ἐν τῇ κραταιότητι αὐτοῦ διάψαλμα5 τοῦ ποταμοῦ τὰ ὁρμήματα εὐφραίνουσιν τὴν πόλιν τοῦ θεοῦ ἡγίασεν τὸ σκήνωμα αὐτοῦ ὁ ὕψιστος

3 Therefore we will not fear, when the earth shall be troubled; and the mountains shall be removed into the heart of the sea.4 Their waters roared and were troubled: the mountains were troubled with his strength.5 The stream of the river makes the city of God joyful: the most High has sanctified his own tabernacle.

3. http://www.komboloi.be
4. http://www.komboloi.be
5. http://www.komboloi.be

19 juni 2011


Nog een Bart&Elioke. Normaal doe ik geen politieke cartoons, maar nu was ik geïnspireerd. De collectie Bart&Eliokes groeit aan naarmate de impasse aansleept. Goed nieuws dus! De clue voor dit zit hem vooral in het asteriksje!

01 juni 2011

Populorum Progressio


Het was even schrikken toen deze week begon met een snikhete zomerse dag om vervolgens over te gaan in een frisse, kletsnatte rotdag. Vandaag is de zomer alweer terug, en iederéén weet nu wel dat er dingen mis gaan met klimaat. Maar, het was toch even schrikken toen ik zondagochtend op een VRT-duidingsprogramma zag luchtig doen over een interview met de iraanse dictator Mahmoud Ahmadinejad. Daarin vertelde deze over een westers complot om het weer aan te passen en Iran tot droogte te veroordelen. Natuurlijk is Mahmoud Ahmadinejad niet meteen de makkelijkste om zomaar te gaan geloven.
Maar bij mij werd een gevoelige snaar geraakt omdat ik opnieuw dacht aan het HAARP-project. Ik ging in mijn gedachten terug naar een tentoonstellingsproject van medestudenten in mijn tijd aan de Hogeschool Gent in 1998, onder de naam Per 2. Dat project vond plaats in de Gentse Volkssterrenwacht Armand Pien waar we door een van de werknemers ingeleid werden bij de pracht van de sterrenkijkkoepel die aan de binnenkant was beschilderd als een sterrenkaart, met dat verschil dat de afbeeldingen van de sterren vervangen waren door de wereldberoemde ruimteschepen uit Blake& Mortimers ' Het raadsel van Atlantis. Alsof dat schouwspel onder de koepel nog niet genoeg mysterieuze magie bezat om de studentenwerken van de toen nog studerende Jan De Cock te doen vergeten. Dan wel het verhaal dat de man vertelde over het zogenaamde HAARP-project. Een project dat ontwikkeld werd om het weer te beïnvloeden en de atmosfeer aan te passen.

16 april 2011

Zonder de Aalsterse kunstenaar Pieter Coecke (geboren te Aalst in 1502 - overleden te Brussel in 1550 ) had de Renaissance in de Zuidelijke Nederlanden er heel anders uit gezien. Deze uit Aalst afkomstige schilder was familie van boekdrukker Dirk Martens en zou bijgevolg vooral met zijn gravures, die hij maakte tijdens zijn reis naar Constantinopel, bekendheid verwerven.
De jonge Brueghel kreeg zijn vorming in het atelier van Pieter Coecke. Daar leerde hij niet alleen van vader Coecke boeiende lessen, want Brueghel zou uiteindelijk trouwen met de dochter van Pieter Coecke.
Maar ondanks alles zal Coecke de geschiedenis ingaan als de vertaler van Sebastiono Serlio's boek over de Architectuur dat wegens het overweldigend succes de basis vormde van de Renaissance architectuur in onze streken. Tegen het einde van zijn leven werd Coecke nog hofschilder van keizer Karel V. Kortom, een persoon die een stad al snel met een plein en een straatnaam zou eren?! Komboloi zou in dat geval vanzelfsprekend kiezen voor een educatieve stripmuur en maakte al een voorontwerp. Goed idee?

31 maart 2011

TOM HOUTMAN WORDT NIEUWE DIRECTEUR VAN HET MUSEUM ....

Is dat geen grappig nieuws op vrijdagochtend. Komboloi wordt de nieuwe directeur van het museum voor éénaprilvissen; het zogenaamde V.I.S. V.I.S. is het letterwoord voor Veelzijdig Inspirerend Stadsmuseum, en als het niet zo was, dan zou het wel zo kunnen zijn. Want bij zo’n spitsvondig letterwoord hoort ook een heus echt museum, een pretpark van creativiteit, een plaats waar hedendaagse cultuurliefhebbers helemaal hun gading vinden en hun ding durven doen. Een plaats waar men op zoek is naar vurig creatieve mensen zoals komboloi die de creativiteit van anderen kunnen laten ontvlammen tot er een estafette aan innovatie en sensatie ontstaat. Een plaats zoals er op dit ogenblik overal te velde veel zijn. En waarvoor ik een speciale blog heb opgestart om te schetsen wat ik voor u zou kunnen betekenen: KLIK&KIJK!
Vandaag is het V.I.S. nog een 1aprilgrap, maar morgen kan ik misschien samen met u persoonlijk bespreken hoe we aan de slag kunnen om de visie en de missie van V.I.S. tot een succesvolle realiteit te maken.

05 maart 2011


Aalst Carnaval 2011!

Vandaag gaat het driedaagse Carnaval Aalst weer van start. Drie dagen drank, dans en decadentie.

Traditioneel is het Carnaval een moment van volledige overgave en de periode die daarop volgt is de Vasten. In Aalst heet het gewoon 'vastelauved' en de periode nadien noemen ze ... ontnuchteren!
Veel plezier allemaal!

25 februari 2011


DIGITALE WEEK MET KOMBOLOI.

Digitale dingen hebbben de wereld waarlijk veranderd en zijn bezig om dingen te veranderen. Dat komt in 2011 echt goed tot uiting. Angstvallig proberen leiders de mensen de waarschuwen voor het recht op privacy, maar de massa schijnt gevat te antwoorden dat het recht op publiciteit (het publiek zijn van alles) een veiliger en rechtvaardiger gevoel geven.

Als men in de periode voor de digitale revolutie dingen afkeurde was het al een hele klus om VIAVIA, van deur tot deur, meningen te gaan ronselen en beïnvloeden. Via de sociale media en mobiele telefoons verspreiden feiten en meningen zich razendsnel in de openbaarheid. Dat internetfora vollopen met onrustwekkende berichtjes in (gebrekkige) spreektaal opgesteld moeten we zogenaamd erg vinden maar is het niet prachtig dat we nu van al die mensen meningen te lezen krijgen die vroeger nooit zouden schrijven en wiens mening ongekend bleef. En het kan ook erger, als je bijvoorbeeld van het VIA- project moet vernemen dat het slechts 625 facebookvrienden heeft en haast ongekend is ondanks een gigantische reclamecampagne. Via via worden meningen gevormd en het gaat de goede weg uit zolang we allemaal samen blijven communiceren. Negeren is de grootste horror.

Speciaal voor deze digitale week kan je ook facebookvriend worden van komboloi en/of deze tekening als button toevoegen aan jouw eigen facebookprofiel. Of misschien ook niet?


Liefde is macht! Verspreid liefde !
LOVE KOMBOLOI!

16 februari 2011


Aalsterse ajuinensoep. Gisteren at komboloi een dampende kom echte Aalsterse ajuinensoep en dat is maar goed ook. De stank, die nemen we erbij; maar wat is een ajuin meer dan een hoop schillen die je tot tranen ontroert als je eraan raakt. En het eindigt met een warm hart en een hartelijke lach. Want vandaag is het dikke-truiendag om te gedenken dat alles niet zo kil hoeft te zijn, als het soms lijkt. Laten we elkaar verwarmen en steunen door dik en dun. Warme knuffel allemaal. ( Had ik al verteld dat ik allergisch ben aan wol ?! Géén schapenvacht voor mij!)


05 februari 2011


Hoofden van Lebak, ik groet u allen zeer ...

27 januari 2011


Komboloi is stapel van literatuur!

En dit jaar is de nacht het thema van de jaarlijkse gedichtendag. Net als steeds schrijft komboloi ter gelegenheid een gedichtje. Principieel is dat een karamellenvers, maar in deze duistere tijden mag ik jullie niet teleurstellen en wijk even van de toffe traditie af met serieuzer werk.

Voor échte poezië moeten jullie vanavond in Aalst zijn voor het Literaturelure festival van het Aalsters Literair BonTgenootschap op vele locaties doorheen de stad.
Hieronder volgt mijn schrijfsel voor 2011 en daaronder snel de link naar een luchtig en vrolijk literatuurfilmpje.

Boom, muts& scheermes.

In de nacht zijn alle kleuren donkerder dan rood.
Een zwarte hand grijpt duister naar zijn malle muts.
De rode malle muts is top; zei ooit de filosoof voor hij stierf.
Zijn rode, malle muts hangt in de boom, Boontje om zijn loontje.

“ Fabrication Nationale - Kwestie van Princip!!! ”
Vuile liedjes duren het langst, vuile liedjes zingen we in het donker.
We schrijven met rode inkt zolang het bloed pompt.
En zuigt. Dat volgt. Dat volgt en volgt en volgt …
Een kus op zijn Frans, het woord uit de mond.

Aan kop staan de hoofden.
Scheermesglad geschoren.
Op kop kanonnenvlees
buigend voor de macht.
Maken het te bont en de kragen te bont.
Scherpe lach en het lemmet niet te bot.

Aan kop staan de hoofden
maar alles eindigt in de grond.
Slechts een kwestie van Princip, waarmee

het ooit begon en altijd weer begint.

Copyright Tom Houtman - komboloi 2011.

Geniet van het filmpje: HIER!

17 januari 2011


Vandaag vieren we de feestdag van de heilige Sint-Antonius. Speciaal voor de Sint-Antoniusommegang te Herdersem bij Aalst maakte ik een leuk promotiefilmpje om deze heuglijke gebeurtenis de gepaste luister te schenken: http://www.komboloi.be/komboloi-HERDERSEM.html Alle bijkomende informatie over dit jaarlijks terugkerend evenement bekom je via de website van de Dorpsraad te Herdersem. Veel plezier!

29 december 2010


VROLIJK 2011!

Filmpje: hier!
Vooruit is de enige richting van verandering.
Meer dan duizend jaar geleden zorgde Karel de Grote, zelf ongeletterd, voor de vereenvoudiging van het Merovingische schrift door de vorm van de veel beter leesbare Karolingische minuskel. Een ontwikkeling van ongelooflijk belang voor de ontwikkeling van het huidige handgeschreven schrift dat vandaag verdrongen wordt door de alomtegenwoordige getypte tekst.
Maken we ons zorgen over de rare woorden uit de SMS- taal; wat moeten we dan niet denken van de gevolgen van het wegkwijnen van de traditie van de met de hand geschreven tekst?
Een internetverslaafde probeert in het nieuwe jaar van zijn obsessie af te raken en bedacht het geniale plan van een ' analoge blog', namelijk een boekje waarin hij met pen op papier over zijn leven schrijft. Een uitvinding waarover hijzelf met grote trots heeft geblogt!

Vooruit is de enige richting van verandering.
Minder dan tien jaar geleden was televisie altijd en overal. Met het almachtige MTV leek de radio voorgoed verdrongen en de Reality-TV veroorzaakte beroering in alle lagen van de bevolking omdat alles en iedereen zou blootgesteld worden aan een permanente aanwezigheid op televisie. Echter, via de communicerende vaten van elkaar afwisselende gewone mensen die we speciaal moeten vinden en speciale mensen die gewoner blijken dan je verwacht, is er spijtig genoeg alleen nog vervelende alledaagsheid te bekijken, die de televisie langzaam naar de afgrond begeleidt. Er wordt op tevee gekookt, gekuist, opgevoed, gesolliciteerd, vermagerd, afgekickt, gearresteerd en getuinierd. Alle taken waar we in het echte leven liever aan ontsnappen. Geen wonder dat mensen snakken naar escapisme van de dagelijkse sleur die ze op de klassieke beeldbuis te verwerken krijgen.

Vooruit is de enige richting van verandering.
Met het aanbreken van 2011 kijken we uit naar een wereld waarin iedereen de weg zal vinden naar internet en nieuwe, onverwachte verbanden ontstaan die de wereld veranderen. Kleine dingen zoals bijvoorbeeld de blogactiviteiten van komboloi. Of van mijn vrienden van AALST.TV die op een kleine oppervlakte opereren, maar toch het thema van gesprek bij de lokale bakker of beenhouwer sturen zoals voorheen alleen de nationale televisiezenders dat konden.

De tijden veranderen en het gaat dus hopelijk allemaal een positieve richting uit. Ik wil graag de mensen die ondertussen al jaren mijn blog volgen ( ik heb tot mijn eigen verbazing ontdekt dat die bestaan) en ook alle vrienden van komboloi een zeer gelukkig en voorspoedig 2011 toewensen. SUCCES VOOR ONS, SUCCES VOOR IEDEREEN !

Bekijk het online nieuwjaarsfilmpje hier!

22 december 2010


Vrolijke feestdagen en een voorspoedig 2011 voor alle vrienden van de komboloi!

04 december 2010

IEDEREEN KLASSIEK, IEDEREEN KOMBOLOI! Vandaag viert komboloi mee met het tienjarig bestaan van RADIO KLARA aan de hand van een ludiek filmpje. Geluidloos om de mooie muziek niet te verstoren: Veel plezier en felicitaties aan de radiomakers.
Bekijk het filmpje daar:
RADIO KLARA

27 november 2010

KOMBOLOI, een wit en onbeschreven blad.

De geschiedenis, ooit is ze begonnen met een wit en onbeschreven blad. Reeds drie jaar nu is het dat ik de boeiende bezigheden volg van de Aalsterse archeologen, die op de zolder van de ruimte die daar als stadsmuseum dient, onderzoek plegen naar de vondsten die de prille oorsprong van de menselijke beschaving aan de Aalsterse Dender moeten blootleggen en wetenschappelijk kaderen. Hun fenomenale arbeid verdient een bloemetje, maar ik vermoed dat ze een vaasje verkiezen.

Hun aanwezigheid maakt het gebouw dat als stadsmuseum dient tot een educatief pretpark dat een bezoekje meer dan waard is. Want wat weten we eigenlijk van het verleden naast de dingen die we in geschreven teksten te lezen krijgen? Dat is de geschiedenis die we leren, maar de dingen die mensen neerpennen zijn altijd gedragen door een mening en een reden om de tekst te schrijven. Is het niet denkbaar dat deze archeologen, die de bodem doorploeteren en het concrete verleden trachten te reconstrueren eigenlijk een geloofwaardiger beeld schetsen van het verleden. Misschien hebben we een veel realistischer beeld van de prehistorie dan van de geschreven bronnen die het verhaal van onze geschiedenis vertellen. Wat die geschiedenis is slechts ontstaan uit de menselijke manipulatie van een wit en onbeschreven blad.

En meestal verzin ik de vertelsels op mijn blog lekker zelf maar deze keer zal ik eens een echt gebeurd verhaal vertellen. Laatst zat ik op de trein te mijmeren over wat ik eigenlijk allemaal had verwacht van het leven en welke stappen ik nog zou moeten zetten om dat ook waarlijk te realiseren. Wegdromend richtte mijn aandacht zich op het gesprek van twee converserende medereizigers, twee ingenieursstudenten. Ze vertelden hoe ze die middag in hun leslokaal op de derde verdieping allerhande papieren vliegertjes vouwden en uit het raam wierpen om al proberend te ontdekken welk vernuftig ontwerp het verst zou vliegen. Het ene vloog al wat verder, dan het andere. En toen ze merkten dat het grasplein aardig vol lag met papieren vliegertjes nam één van hen moedeloos een ongevouwen blank blad en wierp het achteloos uit het raam, waarop het door de wind werd gegrepen en hoog de lucht in dwarrelde en draaide, verder en verder en verder, tot het enkel nog een klein stipje aan de einder leek, maar nog steeds verder vliegend. … Mooi, hé?

Dat is de filosofie van de komboloi verteld aan de hand van een blank, ongevouwen en onbeschreven blad.
AMOR POTESTAS EST SPARGE AMOREM AMA KOMBOLOI!

16 november 2010

Aalst Carnaval erkend als immaterieel erfgoed van de mensheid door Unesco.

Liefde is een steekspel van pokers en kokers en dat mag je wel letterlijk nemen dit jaar in Aalst. Het is een uitgekookt toonbeeld van ironie dat midden in de Week van de smaak het Carnaval Aalst als immaterieel erfgoed van de mensheid wordt erkend door de UNESCO.

Iedereen weet dat de aanvraag vorig jaar reeds de kers op de taart moest zijn van het vernieuwde zelfbewustzijn van de ajuinen. Maar de aanvraag draaide in de soep en daar waren vele Aalstenaars kwaad om. Deze keer is het gelukt en het gejuich is nog niet geschreeuwd of er steken onder de Aalstenaars zelf opnieuw cynische geluiden de kop op over wat het feest van de wansmaak wordt genoemd.

De schande van de trots, een typisch Aalsterse paradox. Om het aan buitenvolk uit te leggen vertel ik altijd het verhaal van de twee vrienden die samen op restaurant zitten. Twee Antwerpenaars of Gentenaars samen op restaurant zullen zelfs een wildvreemde hun beste vriend noemen als ze daarmee belangrijker lijken dan hun tafelgenoot.
Terwijl twee Aalstenaars samen op restaurant in de belangstelling zullen komen te staan door iedereen fantastisch te vinden, behalve henzelf en hun beste vrienden.

Als twee vrienden uit Gent of Antwerpen samen op restaurant gaan zullen ze tegen elkaar op belangrijke kennissen en vrienden menen te herkennen bij de andere restaurantbezoekers, en om het hardst beweren de beste vriend te zijn van wie dan ook. Desnoods beweren dat ze vaste klant zijn en de waard persoonlijk kennen om toch maar interessant te worden bevonden.

Als twee Aalstenaars samen op restaurant zitten zullen ze zich tegen elkaar zitten excuseren over de erbarmelijke kwaliteit van de service van dit restaurant waar ze alleen tegen hun zin komen omdat ze per ongeluk de waard persoonlijk kennen die ze evenwel niet al te sympathiek vinden. En als hun beste vriend even naar toilet is zullen ze zich tegen de wildvreemde omstanders omstandig verduidelijken dat deze tafelgenoot waarschijnlijk denkt dat hij een beste vriend is, maar dat het slechts schijn is. Niets meer dan het feit dat ze elkaar al jaren kennen zonder elkaar ooit sympathiek te hebben bevonden.

Bijtende spot en de ironie maken deel uit van het Carnavalsfeest waar alle sociale maskers voor drie dagen afgezet worden en een masker naar keuze wordt opgezet om stevig te drinken en te eten. Reeds Brueghel, getrouwd met de dochter van zijn
Aalsterse leraar, de befaamde renaissance-boekillustrator Pieter Coucke, was reeds gefascineerd door Aalst Carnaval. En ook Komboloi ontbreekt nooit op het feest. Hier een smaakvolle Carnvalillustratie die reeds verscheen in het eerste Aalsters kleurboek.

11 november 2010

KOMBOLOI PRUTTELT VURIG VOOR DE WEEK VAN DE SMAAK.
Net als steeds maakte komboloi een vrolijk filmpje. Bekijk het hier!

Of download de leuke kleurprent: HIER!