29 oktober 2013

HALLOWEEN 2014

HALLOWEEN 2014!
Toen in 2011 de Arabische lente uitbrak, was ik toevallig bezig met het lezen van ‘Het Kapitaal’ van Karl Marx. Het effect van het economisch systeem op ons dagelijks leven boeide me. Mede daardoor werd ik diep geraakt door het verhaal van Bouazizi, omdat het symbool staat voor het falen van de Verlichtingsgedachte, waar sinds de Franse en Amerikaanse revolutie in meer- of mindere mate het idee van de zelfverwezenlijking van het individu als hoogste ideaal gold. Bouazizi, de Tunesiër die de Arabische lente zou doen losbarsten, had ondanks een moeilijke sociale achtergrond àlles in het werk gesteld om hard te studeren en hard te werken en overal het maximum uit te halen, maar was in 2011 intelligent en ondernemend genoeg om te bemerken dat de maatschappij hem nooit zijn pursuit of Happiness zou gunnen. Dat hij zichzelf overgoot met benzine die hij netjes had gekocht en zichzelf in brand stak met een aansteker die hij geleend had bij omstaanders, vond ik frappant: geen enkel teken van actief verzet, geen terrorisme. Het was veeleer een vorm van geweldloos verzet zoals Gandhi promootte … en de geschiedenis toont aan dat de impact niet groter had kunnen zijn. Voor mijn blog trachtte ik mijn gedachten te ordenen voor een compact bericht, maar in overmand door een creatieve revolutie maakte ik in een vlaag van waanzin een stripverhaal van 64 pagina’s getiteld ‘Halloween’. 
De Arabische Lente werd een feit, maar ik kreeg ondertussen de kans op een boeiende, erg drukke professionele uitdaging, waardoor het stripverhaal in de schuif verdween.

Hoe ik het zal doen weet ik nog niet helemaal zeker, maar tegen Halloween 2014 zou ik het graag gepubliceerd zien. Dat dit zal lukken, kan ik nog niet garanderen maar het zou me verheugen als jij als lid van deze Facebookgroep wil aftellen tot die dag. Ik zal het minder saai maken door geregeld stukjes tekenwerk, tekst of toepasselijke links, te posten.
U bent uitgever en hebt tips om het uit te geven: ballenvanbacchus@hotmail.com of wordt Facebookvriend!
Het stripverhaal is opgedragen aan Tarek al-Tayeb Mohamed Bouazizi ( Geboren 1984 – overleden 2011). Laten we samen de lente levend houden tot de volgende Halloween!

23 oktober 2013

Laten we elkaar toch niet de 'Zwarte Piet' doorspelen.

De hele heisa rond 'Zwarte Piet' boeide me eerst maar matig. Natuurlijk ben ik enorm onder de indruk van deze eigenlijk onschuldige discussie en het feit dat de snelst groeiende facebookgroep tot op heden het thema van 'Zwarte Piet' heeft.

Maar in de loop van deze namiddag vond ik het steeds boeiender worden. Het probleem van 'Zwarte Piet' heeft niets te zien met Sint-Nicolaas, maar met het Sinterklaasfeest. Het bewijs moet onder andere worden gezocht in een boeiend feit: Sinterklaas ( de heilige) komt helemaal niet uit Spanje. In onze Sinterklaas-traditie doet hij dat duidelijk wél. De traditie bundelt een hele reeks katholieke, heidense en volkse elementen, maar het 'feest' zoals we het kennen zou ontstaan zijn in de tijd van Keizer Karel ( 1500 - 1558). Deze keizer was afkomstig uit de Nederlanden, maar vestigde zich in 'Spanje'. In 1506 erfde hij de Nederlanden, maar omdat hij nog minderjarig was werd Margaretha landvoogdes van deze gebieden. In 1515 werd hij volwassen verklaard en nam officieel de gebieden in zijn bezit.
Belangrijk voor het Sinterklaas-verhaal is dat de jonge Keizer Karel door onze streken trok om zich in een reeks van 'Blijde inkomsten' voor te stellen en geliefd te maken bij de bevolking. Uit deze grootse feesten ontstonden talloze volksverhalen en tradities. Een mogelijk verband met 'Zwarte Piet' wordt gesuggereerd, maar werd ( volgens mijn Google-inspanningen) nog niet wetenschappelijk onderzocht. Misschien zou de UNESCO er goed aan doen om eerst dààr werk van te maken, alvorens de 'Zwarte Piet'-traditie als simpel 'racisme' te bestempelen.


In het Iberische schiereiland hadden de moslims en Joden eeuwenlang volwaardig samengewoond, maar in Portugal was door sinds 1492 een eind aan gekomen. Velen vertrokken, velen bekeerden
zich verplicht tot het Christelijk geloof. Heel wat Portugese Joden vluchtten naar het rijke Vlaanderen en brachten hun Moorse ( soms 'zwarte' ) bedienden met zich mee. Waar de hervormde Joden nauwe relaties aanknoopten bij de gegoede burgerij gebeurde het dat hun Moorse bedienden werden meegebracht. Van landvoogdes Margeretha wordt beweerd dat ze een 'zwarte' bediende in haar hofhouding.

Van Keizer Karel staat vast dat één van zijn persoonlijke bodyguards een zwarte was, die hem begeleide bij de blijde intredes in de Nederlanden. Er bestaat zelfs een schilderij van deze persoon, die er allesbehalve als een 'slaaf' uitziet ( maar dus wel degelijk een 'knecht' was: een 'knecht' van Keizer Karel.) Opvallend is daarbij de kledij van de huidige 'Zwarte Piet' die er niet bepaald uitziet als een slaaf of een katholieke assistent-heilige, noch als een 17de, 18de, 19de of een 20ste eeuwse persoon. Nee: onze 'Zwarte Piet'-figuur ziet er exact uit zoals elke rijke knecht van Keizer Karel er rond 1510-1520 had uitgezien. 




Zo staat hij op het mooi schilderij van deze figuur door Jan Mostaert, maar ook op andere schilderijen zoals de 'Allegorie op de troonsafstand van Keizer Karel' van Frans Franken komt een gelijkaardige figuur voor. Al die heisa vertelt vandaag in de media nobele dingen over de noodzakelijke strijd tegen 'racisme', maar persoonlijk vind ik dat de strijd tegen racisme beter kan gevoerd worden door beter geïnformeerd te worden in plaats van 'meer meningen' te hebben. 

 Waarom laten we de UNESCO niet uitzoeken hoe het juist zit met de 'historische' oorsprong van de leuke Sinterklaas-traditie zoals we die allemaal kennen? Of laten we vanaf nu alleen nog Sint-Maarten vieren, zoals echte Aalstenaars. 


10 oktober 2013

VOD ALS VLAG: אִיּוֹב


Het moet een merkwaardig moment in de evolutie geweest toen de alleerste mens zichzelf zou gaan beschilderen. Samenleven of samenwerken in meer of minder sociale, hiêrarchisch gestructureerde groepen; het maken of gebruiken van werktuigen, bewust communiceren over grote afstand en tijd: heel wat andere dieren en mensachtigen deden en doen het net zo goed. Dat de mens zichzelf ging beschilderen hield een onherroepelijke evolutie in: vanaf dan zouden andere mensen slechts ‘naakt’ zijn.



Want ergens in het begin der tijden besliste een mens, of een groep mensen om zichzelf met één bepaalde kleur, bijvoorbeeld blauwe beschilderingen te beschilderen. Als vervolgens iemand anders, of een andere groep mensen, besloten had om zichzelf met bijvoorbeeld rode kleurtjes te beschilderen werden deze groepen elkaar vijanden. Niet de bevrediging van één of andere lichaamsfunctie wordt dan de reden tot moord, doodslag of oorlog, maar simpel de ‘kunstmatige’ onderverdeling in afzonderlijke groepen van in wezen perfect onderling inwisselbare soortgenoten.

Over de filosoof Georges Bataille wordt genoegzaam nogal lacherig gedaan, maar ik blijf een onvoorwaardelijke fan van zijn filosofische visie. In zijn meesterlijke boek ‘L’érotisme’ brengt hij het nochtans allemaal terug tot een extreme vorm van ‘haantjesgedrag’, van ‘erotiek’.
Love komboloi!

Zo gezien werd de mens ‘de mens’ op dat vreemde scharniermoment in de evolutie waarop hij zijn naakte toestand ontgroeide en zichzelf als een zelfbewust cultuurwezen ging kleden. Opvallend dat cultuur, religie en politiek waarvan we vandaag graag vermoeden dat ze strak van elkaar te scheiden of te onderscheiden vallen, eigenlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Politici die niet zorgen voor massieve investeringen in de culturele ontwikkeling van de groep die ze vertegenwoordigen kunnen toch enkel geconfronteerd worden met een krimpende aanhang in de maatschappij, religieuzen die denken dat ze de andere kleurtjes kunnen verketteren kunnen toch nooit nieuwe zieltjes bijwinnen, kunstenaars die claimen universele thema’s te visualiseren kunnen toch enkel kleurloos en steriele artefacten produceren?

Neen, door kleur te kiezen worden mensen mensen.
En als de mens op positieve manier wil blijven evolueren, moeten we elkaar blijven bewust houden van dit simpele spelletje dat de ‘cultuur’ in feite is, waarbij er spanning ontstaat
door die spannende verschillen in mogelijke kleurtjes waaruit de mens kan kiezen, waardoor we van elkaar lijken te verschillen terwijl we eigenlijk allemaal slechts naakte mensen zijn. 

En  voor cultuur in alle kleurtjes kan jij altijd terecht bij love komboloi: Tom Houtman!
Ik verwacht je daar!

04 september 2013

Oilsjt kleert Vloms! En et ‘Oilsjters kleerboek, nr.2’ helpt een betjen …




’t Es goe geweten da’d-oiljst volledig Vloms coleert: terwoijl in vroeger toiden oeveral in en rond Oilsjt ons schoein Oilsjters dialect gesproeken of verstoan wird deer elken Oilsjteneer, oe’rde nà evengoed deer d’oilsteneers zelf as deer d’inwoijkelingen op zen best ewa ‘verkauvelings-Vloms’ spreiken, mor anders: alles alliejen in ’t proeper Vloms!

In september van 2010 heedt juwielenontweirper Arthur Houtman ver de braderoij van d’ Hovenierstroat-Veirkenmet een iejste ‘Oilsters kleerboek’ oitgebrocht, da’doan aal zen beziek dennen dag ver niks wird weggegeven zonder da’z iet moesten koeipen. ’t Was just zen bedoelink om zoeveel meegelek menschen oan te trekken veer eir joarlijkse braderoij. En oi heedt meegen ondervinnen da’det ‘Oilsjters gevoel’ écht bestoat, want een goei 800 mensjen kwoamen eir op dienen dag zelf een boeksken hoalen.
Juwielenontweirper Arthur Houtman mokt alliejen unieke, originele juwielen op moat van zijn kalanten en as gaadsmid levertn oij internationoale topkwalitoit. Alez, vé te zeggen dat’n gieën goesting ‘ad om zoemor e vervolg of een herhoaling te doeng, terwoijl dat’ter pertang gralijk veel volk doarachter es kommen vroagen. Mor na van’t joar eiget oij toch gedoan. Ge kintj gerest zoijn: Dirk Martens, Pieter Coecke, Louis Paul Boon en natierlijk Daens, woarvan noste joar den 175ste geboertedag weird gevierd, stoan met nieve tiej’ke’ningen in tees boeksken, en der zen dinges oit de diejlgemientsjes oeik. Mor, ‘et ‘Oilsjters Kleerboek, nr. 2’ is veeral een groesj iejrbetoein oan ons schoein oilsjters dialect. N’helft van de 16 unieke kleerprentjen gon oever oilstersje oitdrikkingen. En de maanen van Drukkeroij Azul oit Oilsjt verzergen weer goe de kwalitoit van het drukweirk.

Alleman da wiltj mee’helpen om Oilsjt Oilsjters te coleeren kan, vé zolang als da’ter zen, per persoejn iejen groatis boeksken kommen hoalen op de braderoij ‘Meelendries-Hovenierstroat-Veirkemet’ op zoaterdag 14 of zondag 15 september 2013.

Om een exemploar van tees uniek ‘collectors item’ t’emmen, kin’dje zonder iet te moeten koejpen ( mor ‘et màg wel hein) en zolank als’n oepen is, afkommen nor de winkel van Arthur Houtman, Hoveniersstraat 23/2, 9300 Aalst. Meer informatie: www.arthur-houtman.be

19 augustus 2013

TIJD VOOR WAT BRABANTSE OMWENTELINGEN DEZE ZOMER: DIT WEEKEND IS ER DE 126ste FAUBOURG-KERMIS IN PRACHTIGE BAARDEGEM. MINI-CARNAVAL IN DE ZOMER: NIET TE MISSEN!
OOK KOMBOLOI ZAL ERBIJ ZIJN!

20 april 2013

Stopt de tijd op Erfgoeddag 2013?

Stopt de tijd op Erfgoeddag 2013? 

Welnee, met de komboloi bij de hand beleven we alleen 'TOFFE TIJD'. En toffe tijd draait gezellig door, maar gaat ook behoorlijk snel. 





En dat vieren we met een nieuw vrolijk komboloi-filmpje, gebaseerd op de stomme film met de welluidende naam 'Safety last'. Onder het motto 'Safety lasts!' wordt het pas echt een toffe tijd als het geluid erbij kan.

Bekijk het filmpje: hier!


Love www.komboloi.be

11 november 2012

OILSJTERSE OITDRIKKINGEN
Het begon als een ideetje van mijn ouders om enkele van de vele spitante spreuken uit het Aalsters dialect te illustreren. Ik maakte er een reeks met mijn twee stripfiguurtjes Knoesel & Kleopa die zeker ook voor kinderen te doen zijn. Hoewel de écht leukste uitdrukkingen in het Aalsters niet voor kinderen geschikt zijn, zoveel is zeker. 


Ik wist niet zo goed wat ik moest aanvangen met deze tekeningen en koos vervolgens voor de 'hedendaagse oplossing' van een facebookgroep. Veel tekenaars richten zo'n groep op ter promotie van hun eigen werk, maar ik had nooit eerder zoiets opgericht omdat ik vond dat er voor zo'n groep op een 'sociaal netwerk' ook een ietwat socialere insteek nodig was dan de promotie van mijn eigen tekenwerk. En het verheugt me te zeggen dat het een levendige en leuke groep is geworden die me in de toekomst nog zal verder blijven inspireren voor leuke zaken. Komboloifan en Aalstenaar? Wordt snel lid van deze facebookgroep 'oilsterse oitdrikkingen'.

14 oktober 2012

METAMORFOSE: DE KRACHT VAN VERANDERING



Vroeger vormde de voorstelling van verandering vooral vreeswekkende visies die veelal vermijdbaar moesten blijven. Verandering valt moeilijk te voorspellen en te controleren. Verandering is controverse in actie.

In 2002 maakte ik een stripversie van het beroemde verhaal van Franz Kafka 'Metamorfose'. In mijn adaptatie was het één en al horror dat de klok sloeg en ik beleefde een sensationeel genoegen aan het visualiseren van de verschrikkelijke veranderingen die Gregor Samsa uiterlijk en innerlijk ongewild onderging.




Vandaag de dag zou ik nooit meer durven op papier zetten.
Misschien is horror niet meer zo hip, misschien ben ikzelf te veel veranderd ? Vandaag wou ik graag even terugblikken op die verandering en genieten van de inkleuringen van dit stripalbum die ik niet met de computer deed, maar met verf en penseel. Zelfs digitaal ziet het er allemaal toch lekker sfeervol en stemmig uit ( ondanks de huiveringwekkende horror van het thema). En na ongeveer tien jaar enkel digitaal te hebben gewerkt krijg ik wel zin in wat verandering: om opnieuw eens met echt penseel en met echte verf te gaan schilderen.
Helemaal hip maakte ik echter een filmpje klik hier!
Maar voor de verandering kan je natuurlijk ook een kijkje nemen op www.komboloi.be

07 juli 2012

Wieze stript! Het huis van de familie De Vis uit Aalst.

Op zondag 8 juli is het zover in het prachtige Oost-Vlaamse dorp Wieze! De topkok Giovanni, die daar een restaurant had,  is teruggekeerd naar de Molenstraat te Aalst. Maar bij 'Den dikken Eik' in Wieze kan je nog steeds gaan kijken naar de prachtige deur van de villa van de legendarische familie De Vis, die in de Molenstraat te Aalst stond maar werd afgebroken. Gelukkig hebben ze het prachtige portaal gestript en permanent in Wieze tentoongesteld. 




Goeie gelegenheid voor komboloi om ter gelegenheid van dit eerste stripfestival ' WIEZE STRIPT!' nog eens de vakantie in te zetten met een
leuke Aalsterse kleurprent. Hier in ingekleurde versie in vrolijke, zonnige stripverhaalkleuren. Veel plezier iedereen morgen op dit fantastische stripfestival. De kleurprent downloaden kan HIER!


01 mei 2012

DRAGOSTEA DIN TEI


LIEFDE ONDER DE LINDEBOOM
In het vorige decennium stond religieus fanatisme centraal bij de meeste wereldgebeurtenissen en vooral in het Westen waar we dachten dat we de tradities en religieuze gebruiken achter ons hadden gelaten ten gunste van verlichte 'waarden en normen'; voelden velen zich toch onderdrukt wanneer vanuit vreemde streken uitheemse tradities werden ingeplant in de post- moderne maatschappij. De 'eigen' tradities die al lang achterhaald werden geacht werden opeens van onder het stof gehaald.

Op de avond voor één mei vieren de voor-christelijke heidenen de zogenaamde Walpurgisnacht, een Keltische traditie ter ere van de god Beltane. Deze traditie bleef verderleven in de plantingen van de meibomen, vaak lindebomen. In zo'n lindeboom zou zich de godin van de vruchtbaarheid en van de liefde vestigen als een soort beschermgeest. Geen wonder dat onder deze lindeboom de liefde werd verklaard en huwelijken werden gesloten.
Of er vandaag nog werkelijk mensen zijn die echt geloven dat er geesten van de liefde huizen in bomen weet ik niet, maar het jaarlijks oprichten van een lindeboom zou toch in ere mogen hersteld worden, vind ik. En iedereen kan er dan ongestoord van meegenieten, net als van de komboloi.

22 april 2012

"NIETS GAAT TEN ONDER"

NIETS GAAT TEN ONDER

"Echte helden getuigen zelden ... ". Zo vatte Herman Van Veen het ooit mooi in woorden. Met vandaag het thema 'Helden' voor de Vlaamse Erfgoeddag is het een goed moment om daarover even na te denken. Wie zijn onze helden en wat hebben hun verhalen ons te vertellen, of zijn helden slechts toevallige figuranten in de spannende of tragische verhalen die anderen ons op de mouw spelden. 

Eeuwenlang ging men ervan uit dat de geletterden, meestal geestelijken de waarheid en de kennis in pacht hadden. Als we vandaag vaak meewarig terug op die halsstarrige manier waarop kerkelijke intelligentia eeuwenlang waarheden bleven verdedigen, omdat die dingen in hun boeken beschreven stonden als keiharde waarheden. Maar de wetenschappelijke wereld van vandaag lijkt soms te lijden aan diezelfde kwaal, waarbij gesteld wordt dat bijvoorbeeld op het internet eenieder informatie kan verzamelen en verspreiden, zonder dat die beweringen aan de waarheid kunnen getoetst worden. Een zeer rare bewering, want in een open forum als het internet waaraan iedereen kan deelnemen moet de filtering toch het scherpst zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen als Einstein of Newton,  die geniale wetenschappelijke theorieën opperden maar nadien zelf hun eigen ideeën links lieten liggen of betwijfelden. Bizar? Helemaal niet, want wat weten we nu zeker?  Archeologen registreren de laatste decennia bijvoorbeeld massa's imposante vondsten van de Keltische stammen die wijzen op een onverwacht gesofisticeerde cultuur, die veel verder stond dan dat wat we eeuwenlang voor waarheid namen omdat de Romeinse overwinnaars ons 'historische' bronnen schonken die een heel ander verhaal vertelden.

Julius Caesar beschreef de Kelten als minderwaardige barbaren, en riep overmoedig dat ' de teerling geworpen is', maar bij Einstein klonk het al heel wat bescheidener 'dat God niet met dobbelstenen werpt'. Zowel het Keltische- als het Romeinse rijk gingen ten onder en dat is waarschijnlijk het lot van alle helden. Maar, zolang wij er maar over kunnen vertellen zal niets uit het verleden echt ten onder gaan. Een leuke gedachte met lof voor het onderwijs! In Aalst vieren we dit jaar de honderdste verjaardag van zowel het Vrij Technisch Instituut als van de schrijver Louis Paul Boon. De schrijver die daar van school werd gestuurd omdat hij betrapt werd bij de verspreiding van ongepaste boeken. Een zaak waarvoor de schrijver later wraak nam door een fictiewerk te maken over de ongepaste moraal van de bestuurders van die betreffende school.
Komboloi brengt beide nog eenmaal bij elkaar met een nieuwe leuke kleurprent van de jeugdige Louis Paul Boon met de historische gebouwen van de school op de achtergrond. Veel plezier! kleurprent hier!





16 april 2012

STRIPVERHAAL SINT-GUDULA door KOMBOLOI!

God, Allah, Jawhe, Hiram Abiff, de gerelativeerde kwantum, objet petit-a, Andy Warhol ... Allemaal ongelooflijk verslingerd aan de komboloi! Wie een prachtige tentoonstelling wil zien met een select overzicht van Christelijke Helden, kan dankzij Brabant Strip vzw op de Vlaamse erfgoeddag met het thema Helden, terecht in Lamot, Havenwerf Mechelen tussen 10 en 18 uur.

Daar kan je afbeeldingen zien van komboloi, maar ook van veel van zijn eigen helden. Je krijgt natuurlijk heel wat Aalsterse Christelijke helden als de Sint-Gudulastrip, de prenten van Sint-Antonius en de gebroeders Daens.
Meer
info?

11 maart 2012

2012 is niet alleen het feestjaar ter gelegenheid van de 500ste verjaardag van Gerard Mercator ! In de Oost-Vlaamse provinciestad Aalst vieren we nog een andere heuglijke gebeurtenis. Het is namelijk exact 100 jaar geleden dat daar het Vrij Technisch Instituut werd opgericht. Een school met goede naam en grote faam. Om die verjaardag te vieren krijgen ze daar zelfs koning Albert en koningin Paola te gast.

Op deze school heb ik vaak workshops gegeven en zelfs even stages gedaan als leraar. Mijn opa was er directeur en mijn moeder heeft er een carrière als lerares uitgebouwd. Vorig jaar schreef ze samen met haar (ex-)collega's een boek over de geschiedenis van deze school. INFO HIER!
Maar dit is niet het eerste boek dat aan deze school wordt opgedragen, want ook één van de belangrijkste Nederlandstalige schrijvers Louis Paul Boon schreef een roman, die gebaseerd was zijn herinneringen aan en zijn fantasie over de tijd dat hij daar studeerde. Louis Paul Boon, die spijtig genoeg in de vergetelheid raakt als schrijver omdat men van zijn fenomenale beeldende kunst slechts de feminaliteit in beeld brengt, en van zijn literaire oeuvre steeds de moeilijkere boeken bewierookt, zodat het grote publiek onbewust blijft dat deze schrijver ongelooflijk toffe, leesbare boeken schreef. Daens, Jan De lichte1&2, De Zwarte Hand, Niets gaat ten onder, Vergeten straat, Het Geuzenboek, Mieke Maaike (waarom niet?) ... Allemaal plezante literatuur. Maar niet getreurd want in het Letterenhuis te Antwerpen belichten ze het werk van deze schrijver in een leuke nieuwe tentoonstelling. En van komboloi komt er nog eens een leuke kleurprent ter gelegenheid van de verjaardag van deze schrijver op 15 maart 2012.Kleurprent hier!
Link

15 januari 2012


Het verhaal van Sint-Gudula uit Moorsel door Tom Houtman - komboloi (deel 1)


Het verhaal van Sint-Gudula uit Moorsel door Tom Houtman - komboloi (deel 2)


Het verhaal van Sint-Gudula uit Moorsel door Tom Houtman - komboloi (deel 3)


29 december 2011


Komboloi wenst iedereen prettige feesten en een fenomenaal 2012!

11 september 2011


Voor de liefhebbers volgt hier het begin van het bijbels psalmcitaat dat door president Barack Obama werd voorgedragen op de 9/11-herdenking op 11-09-11.

Hier in 4 verschillende talen:

PSALM 46:3-5Link

3 Propterea non timebimus dum turbabitur terra, et transferentur montes in cor maris.4 Sonuerunt, et turbatæ sunt aquæ eorum; conturbati sunt montes in fortitudine ejus.5 Fluminis impetus lætificat civitatem Dei : sanctificavit tabernaculum suum Altissimus.

3 διὰ τοῦτο οὐ φοβηθησόμεθα ἐν τῷ ταράσσεσθαι τὴν γῆν καὶ μετατίθεσθαι ὄρη ἐν καρδίαις θαλασσῶν4 ἤχησαν καὶ ἐταράχθησαν τὰ ὕδατα αὐτῶν ἐταράχθησαν τὰ ὄρη ἐν τῇ κραταιότητι αὐτοῦ διάψαλμα5 τοῦ ποταμοῦ τὰ ὁρμήματα εὐφραίνουσιν τὴν πόλιν τοῦ θεοῦ ἡγίασεν τὸ σκήνωμα αὐτοῦ ὁ ὕψιστος

3 Therefore we will not fear, when the earth shall be troubled; and the mountains shall be removed into the heart of the sea.4 Their waters roared and were troubled: the mountains were troubled with his strength.5 The stream of the river makes the city of God joyful: the most High has sanctified his own tabernacle.

3. http://www.komboloi.be
4. http://www.komboloi.be
5. http://www.komboloi.be

19 juni 2011


Nog een Bart&Elioke. Normaal doe ik geen politieke cartoons, maar nu was ik geïnspireerd. De collectie Bart&Eliokes groeit aan naarmate de impasse aansleept. Goed nieuws dus! De clue voor dit zit hem vooral in het asteriksje!

01 juni 2011

Populorum Progressio


Het was even schrikken toen deze week begon met een snikhete zomerse dag om vervolgens over te gaan in een frisse, kletsnatte rotdag. Vandaag is de zomer alweer terug, en iederéén weet nu wel dat er dingen mis gaan met klimaat. Maar, het was toch even schrikken toen ik zondagochtend op een VRT-duidingsprogramma zag luchtig doen over een interview met de iraanse dictator Mahmoud Ahmadinejad. Daarin vertelde deze over een westers complot om het weer aan te passen en Iran tot droogte te veroordelen. Natuurlijk is Mahmoud Ahmadinejad niet meteen de makkelijkste om zomaar te gaan geloven.
Maar bij mij werd een gevoelige snaar geraakt omdat ik opnieuw dacht aan het HAARP-project. Ik ging in mijn gedachten terug naar een tentoonstellingsproject van medestudenten in mijn tijd aan de Hogeschool Gent in 1998, onder de naam Per 2. Dat project vond plaats in de Gentse Volkssterrenwacht Armand Pien waar we door een van de werknemers ingeleid werden bij de pracht van de sterrenkijkkoepel die aan de binnenkant was beschilderd als een sterrenkaart, met dat verschil dat de afbeeldingen van de sterren vervangen waren door de wereldberoemde ruimteschepen uit Blake& Mortimers ' Het raadsel van Atlantis. Alsof dat schouwspel onder de koepel nog niet genoeg mysterieuze magie bezat om de studentenwerken van de toen nog studerende Jan De Cock te doen vergeten. Dan wel het verhaal dat de man vertelde over het zogenaamde HAARP-project. Een project dat ontwikkeld werd om het weer te beïnvloeden en de atmosfeer aan te passen.