skip to main |
skip to sidebar
ONTWERP STRIPPERSONAGE JAN DE LICHTE
Hier een ontwerpschets voor het strippersonage Jan De Lichte. Jan De Lichte is natuurlijk bekend als de held uit de avonturenroman van schrijver Louis Paul Boon maar het is ook een historische figuur. Hij is geboren in 1723 als zoon van Joseph De Lichte en Liesbet De Schepper te Velzeke. Het is een uiterst tragische periode in de geschiedenis waarbij de bevolking van onze streken van een uitermate welvarend volk naar een verpauperde plattelandsbevolking wordt gedegradeerd door opeenvolgende oorlogen van verschillende mogendheden die achtereenvolgend onze gebieden overheersen en leegplunderen. Het verhaal van Jan De Lichte is een tragisch, maar fascinerend verhaal over autoriteit, gerechtigheid en veiligheid. Na de godsdienstperikelen uit de zestiende eeuw had Vlaanderen veel van zijn verloren glorie terug gewonnen door onder andere de hopteelt en het brouwen van bier. Er was immers geen politie of permanente bescherming door de overheid die misdadigers in gevangenissen in bewaring hield en dus was het veiliger om te werken en te leven binnen de muren van een versterkte stad zoals het Middeleeuwse Aalst. In de periode van Jan De Lichte werd dit soort beveiliging georganiseerd door de huursoldaten van de op dat ogenblik heersende macht. Diezelfde overheersers vroegen steeds hogere taksen aan de inwonenden waardoor bijvoorbeeld steeds meer drankgelegenheden 'illegaal' werden opgezet buiten de stadsmuren. De opeenvolgende overheersers rekruteerden heel wat soldatenvolk uit de lokale bevolking. Die werden uitbetaald zolang de oorlog duurde. Eens een gebied dan 'veranderde' van veroveraar vielen al die huursoldaten zonder inkomen, tenzij ze aan de slag konden bij de nieuwe machthebbers. Dat laatste moet bij de jonge Jan De Lichte meermaals gebeurd zijn. Die broeierige mix van tot de bedelstaf gedegradeerde, militair getrainde vechtersbazen die werden opgejaagd door een overheid die ze voorheen op het slagveld bekampten geven het verhaal iets gruwelijk tragisch, maar ook rebels en bewonderenswaardig. Als Jan De Lichte in 1748 wordt opgepakt en op de Grote Markt te Aalst en samen met enkele van zijn kornuiten werd geradbraakt aan het gerechtsgebouw dat zich daar toen nog bevond, was hij pas 25 jaar. Op die leeftijd had hij al een indrukwekkende, gestructureerde en gedisciplineerde boevenbende onder zijn leiding met zelfs een eigen geheimtaal en code. De neiging bestaat vandaag makkelijk om Jan De Lichte vandaag af te schilderen als een marginaal die zich ontpopt tot gangster, maar binnen zijn leefwereld zou je toch gerust mogen zeggen dat hij alle kansen die hij kreeg ten volle heeft uitgebuit en zich niet slechter heeft gedragen dan de autoriteiten die niet alleen hem publiekelijk hebben geradbraakt, maar ook een reeks van zijn kompanen; waaronder meisjes van minder dan twintig jaar oud. Geschiedenis. Gelukkig zou komboloi nooit iemand radbraken. Nee, ook niet als ze het hem lief vragen.

REDt KOMBOLOI!
Debout les damnés de la terre Debout les forçats de la faim La raison tonne en son cratère C'est l'éruption de la fin Du passé faisons table rase Foules, esclaves, debout, debout Le monde va changer de base Nous ne sommes rien, soyons tout C'est la lutte finale Groupons-nous, et demain L'Internationale Sera le genre humain (bis) Il n'est pas de sauveurs suprêmes Ni Dieu, ni César, ni tribun Producteurs, sauvons-nous nous-mêmes Décrétons le salut commun Pour que le voleur rende gorge Pour tirer l'esprit du cachot Soufflons nous-mêmes notre forge Battons le fer quand il est chaud. L'état comprime et la loi triche L'impôt saigne le malheureux Nul devoir ne s'impose au riche Le droit du pauvre est un mot creux C'est assez, languir en tutelle L'égalité veut d'autres lois Pas de droits sans devoirs dit-elle Egaux, pas de devoirs sans droits. Hideux dans leur apothéose Les rois de la mine et du rail Ont-ils jamais fait autre chose Que dévaliser le travail Dans les coffres-forts de la bande Ce qu'il a crée s'est fondu En décrétant qu'on le lui rende Le peuple ne veut que son dû. Les rois nous saoulaient de fumées Paix entre nous, guerre aux tyrans Appliquons la grève aux armées Crosse en l'air, et rompons les rangs S'ils s'obstinent, ces cannibales A faire de nous des héros Ils sauront bientôt que nos balles Sont pour nos propres généraux. Ouvriers, paysans, nous sommes Le grand parti des travailleurs La terre n'appartient qu'aux hommes L'oisif ira loger ailleurs Combien, de nos chairs se repaissent Mais si les corbeaux, les vautours Un de ces matins disparaissent Le soleil brillera toujours.
KOMBOLOI HELPT TINI CLACKSON met FEEK?Laatst las ik dat er in de jaren '80 van vorige eeuw een Engelse komiek was die een pseudo-wetenschappelijk werk heeft gepubliceerd over Leonardo da Vinci. Daarin beschreef hij een verklaring voor de vele wetenschappelijke tekeningen van allerhande machines. In het boek werden de vele geniale ontwerpen van Da Vinci voorgesteld als handige keukentoestellen als slazwierders, stoofpotten en mixers!Tot op heden bestaan encyclopediën en didactische naslagwerken waarin deze verklaringen als waarheden worden verkondigd. Zo zie je maar, dat er niets zo onzeker is dat zogenaamd ' wetenschappelijk correcte historische waarheid'.Vandaag is Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel met als thema ' Fake?'. Komboloi zal vandaag dus niet de waarheid vertellen en vraagt jullie allemaal om mijn goede vriendin Tini Clackson te steunen met haar leuke schrijfselactie !!!
AFFICHE VOOR ERGGOEDDAG TE AALST door KOMBOLOI.
LIEFDE IS EEN STEEKSPEL MET KOKERS EN POKERS. En dit jaar valt dat letterlijk op te vatten in Aalst, want ter gelegenheid van ERGGOEDDAG wil men de lokale, toevallige bezoekers verrassen en behagen met een heuse simulatie van een middeleeuws steekspel op de Grote Markt. Komboloi is natuurlijk een grote fan van het middeleeuwse leven in de Aalst. Aalst mag een stad genoemd worden dankzij Iwein Van Aelst (1100 - Kassel 1145), die nu een beetje vergeten is, maar in zijn tijd een belangrijk politicus was en van Aalst een belangrijke bloeiende stad maakte. Erggoeddag is met een zucht voorbij, maar komboloi maakte voor al zijn vrienden bovenstaande affiche met een afbeelding van Iwein van Aelst en zijn echtgenote Lauretta tijdens een steekspel op de Grote Markt te Aalst. Wil je de tekening liever als kleurprent: KLIK HIER!
KOMBOLOI OVER IMMANENTE GERECHTIGHEIDAlle eer aan monseigneur Léonard, aartsbisschop van Mechelen. Hij is een geniaal communicator die zich gisteren nog helemaal in het hoekje geduwd voelde over het nakende oprakelen van een doofpotoperatie omtrent seksuele ontucht in zijn bedrijf, en vandaag heeft hij al zijn opponenten op een hoopje samen geveegd van op het centrum van het strijdtoneel waar hij staat te glunderen als een winnaar. Als al die samenhoping al niet tot promiscue seks leidt, dan wordt het op zijn minst een geslaagde campagne ter bevordering van de samenhorigheid tussen al zijn tegenstanders. En de mens had het nu eens niet over homohaat op zich. Let wel: hier geen kwaad woord over homohaters, sommige van de beste komboloivrienden zijn homohaters. Leonards boek was nog maar op weg van pers naar Pers en een meute van zijn tegenstanders stond al op de barricaden omdat Leonard zou beweerd hebben dat homoseksuelen een vorm van 'immanente rechtvaardigheid' ondergaan wanneer ze Hiv/aidsslachtoffer zouden worden door promiscue seksueel gedrag.Met ‘een vorm van immanente rechtvaardigheid’ bedoeld de man dat het niét om een straf(!) van god zou gaan, maar een gevolg van de manier waarop god de wereld heeft ontworpen. Léonard, die toch een man van de wereld lijkt, probeerde in een bijkomend perscommuniqué nog de voor progressieven als aanvaarde westerse wetenschap te opperen, dat wisselende seksuele contacten en/of promiscue seksueel gedrag OOK – en laten we wel wezen: waarschijnlijk zelfs frequenter- bij niet-homoseksuelen voorkomt. Maar de mening van de conservatieve tegenstanders van onze geliefde aartsbisschop was onwrikbaar omdat promiscue gedrag nu eenmaal des homo’s zou zijn. En ja, ze hebben daar recht op en mogen dus niet gediscrimineerd worden.Wat monseigneur Léonard alléén leek te willen zeggen was dat als, pakweg, een Afrikaans meisje dat met AIDS geboren wordt en netjes huwt met de man waarmee ze elke zondag in de kerk leuke liedjes zingt om vervolgens samen allemaal aan AIDS leidende kindjes te krijgen; dat dat dan een ‘vorm van immanente gerechtigheid is’ … want god heeft de wereld nu eenmaal op deze manier gemaakt. Of iets dergelijk. Wie weet? En net als god is ook die ‘immanente gerechtigheid’ overal, zoals bijvoorbeeld een moeder die haar grieperige zoon verzorgt vervolgens ook griep krijgt omwille van een ‘immanente gerechtigheid’.Zo bekeken lijkt er toch iets merkwaardig met die ‘immanente rechtvaardigheid’ maar het gaat hier toch om een fundamenteel katholieke gedachte van het lijden en afzien dat wij allemaal verdienen. Jawel, ze rakelen weer die erfzonde op! En wie het boek Genisis las weet dat god eerst een mannetje ontwierp dat hij Adam noemde en dat gevormd werd naar de vorm en gelijkenis van god. Om het Adam te veraangenamen in het aards paradijs voorzag god hem in een kompaan, eveneens gemaakt naar beeld en gelijkenis, en in Genesis ‘mannin’ genoemd. Twee jongetjes dus, waarbij mannin zich leek te ontpoppen als een heuse relnicht door koste wat kost Adam te overhalen om samen met hem aan gods verboden vrucht te zitten. Het verhaal is gekend, god kon het niet verkroppen en jaagde de zondige stouteriken van zijn erf. Vandaar: de erfzonde. Van ‘mannin’; misschien gestorven aan een voedselvergiftiging, vernemen we verder niets meer. Maar Adam nam de erfzonde ter harte en huwt met een wezen dat Eva genoemd wordt. Misschien een schattig chimpanseetje, Darwinisten zullen het ons wel zeggen, maar in elk geval is nooit gezegd dat het hier om de door god gecreëerde mannin zou gaan. Het is pas Eva die twee kinderen baart waarvan Adam, verjaagd uit het Aards paradijs, de vader is. Kortom, volgens de bijbel is het zo dat wie de akker ploegt omwille van de vruchtbaarheid de straf voor de erfzonde tot uitvoering brengt en mannetjes die zich gedragen zoals god Adam en Mannin geschapen heeft in het Aards Paradijs, verzaken aan die straf. En dàt vind god niet leuk, veronderstelt Léonard. Ja, en natuurlijk is het ook juist dat god zijn zoon Christus aan het kruis genageld liet sterven, de bewoners van Sodom en Gommora van de kaart veegde en van de twee eerste mensenzonen er ééntje door de andere liet doodknuppelen. Het is de mening van katholieken géén rationele of logische lijn te trekken in door god gewilde daden zoals ze in hun lijfboek beschreven staan, maar het nu zus en een andere keer zo te interpreteren. Wat god over seks denkt is dus alleen te interpreteren, maar de geslachtsdaad met betrekking tussen man en vrouw is dé fundamentele werkstraf der erfzonde, want ( u mag me hierop zeker corrigeren ) de enige 'menselijke' wezens die door god zélf geconcipieerd werden, namelijk ' Adam, Mannin en Jezus Christus kwamen helemààl niet tot stand door dat ingewikkeld (hetero)seksueel gefrutsel. Katholieken eisen dus dat we allen gezamelijk instaan voor ons deel van de uitvoering van de erfzonde. Niet minder en ook niet meer, tot god zal beslissen dat het welletjes is geweest en de mens terug brengt naar het aards paradijs waar deze opnieuw onbewust van naaktheid alle vruchten naar hartenlust mag betasten. En deze keer wel afblijven van die boom van goed en kwaad! Alle gekheid op een stokje over goed en kwaad. Ook komboloi vindt de stelling die aartsbisschop Léonard formuleerde van een opvallende kwaadaardigheid getuigen omdat deze verdeling zaait in de bewering dat bepaalde mensen recht hebben om ziek te worden en andere niet. Maar ook is het onwerkelijk verderfelijk omdat ze gebaseerd is op gedachten die een ernstige theologische verglijding illustreren. Het idee van de ' immanente gerechtigheid' is gebaseerd op gedachten van een 'prominente mistigheid'. En het eerste waar élke mens recht op zou moeten hebben is de 'dominante vrolijkheid' van de komboloi.
7 5 14 9 1 1 12, 13 1 1 18 - 13 1 1 18 - 13 5 20 - 20 5 - 11 15 18 20 5 - 1 18 13. (F)
Wiskundigen zijn rare wezens, maar ook voor hen veranderen de tijden razendsnel door de invloed van het internationaal vertakt communicatieverkeer. Van de zeven wiskundige milleniumproblemen raken er meerdere opgelost en dit niet langer in stoffige zolderkamertjes maar open en bloot voor de hele wereld. Zo leerde ik onlangs dat een Russische wiskundige Grigori Jakovlevitsj Perelman het vermoeden van Poincaré heeft opgelost door het bewijs te vinden. Uw komboloi is verre van intelligent genoeg om het zelfs vaagweg te bevatten, maar het zou erop neerkomen dat in de driedimensionale ruimte elk driedimensionaal object te herleiden valt tot een verhouding van twee getallen en dus door plooien en kneden tot elk ander object kan gemaakt worden. Bij die potentie tot transformatie is er alleen een onderscheid tussen objecten waar gaten in zitten en objecten waar geen gaten in zitten. Dit heeft Perelman wiskundig bewezen en hoewel hij hoofdzakelijk publiceerde via internet en niet via de gangbare wetenschappelijke publicaties maakt hij volgens het Clay-instituut tot aanspraak op een geldprijs van 1 miljoen dollar. Je moet al een serieus gat in uw hand hebben om dat op te krijgen, maar die Perelman toont zich als een man uit één stuk want hij heeft de prijs geweigerd. Ouders kunnen vrolijk adem halen en straks tegen hun kinderen zeggen dat ze niet alles moeten geloven wat ze op school vertellen, maar dat ze het beter eerst even controleren op internet. Dank u, Perelman. De driedimensionele ruimte is overal onderzoeksmaterie en big business. In Hollywood is de 3D-prent AVATAR een gigantisch monstersucces dat het haast onzinkbare vlaggenschip TITANIC eindelijk heeft gekelderd, en het ene 3D-project na het andere komt bovendrijven. Uitermate boeiend allemaal om te zien hoe de dingen zichzelf vernieuwen. Gelukkig voor jullie is er nog die onverbeterlijke en oude getrouwe 23 23 23.11 15 13 2 15 12 15 9. 2 5

1 APRILVIS! Daar ziet komboloi geen graten in!
KOMBOLOI NIEUWE KOK BIJ MIJN RESTAURANT-AALST ..... ?! Ik dacht het niet, want van koken heeft Komboloi weinig kaas gegeten. Maar zolang er nog gezocht wordt naar een kok voor het restaurant in de Molenstraat te Aalst moeten jullie niet op jullie honger blijven zitten. Komboloi biedt jullie een extra pikante kleurprent aan! Bekijk hier de tekening en KLIK HIER om de tekening te downloaden. Veel plezier ! http://komboloisite.blogspot.com
Geniaal, maar met te korte arm (Moriae encomium, sive Stultitiae laus)(5)Wie in godsnaam leest nog in het boek Makkabeën? Toch viel mijn oog laatst op een hartverscheurend hoofdstuk over de marteldood van zeven broers en hun moeder die weigeren hun joodse cultuur af te zweren. Voor cultuur hebben we allemaal veel over, maar dit verhaal vertelt uitvoerig dat de broers en hun moeder moeten toekijken hoe ze de één na de ander op grotesk gedetailleerd beschreven wijze vermoord worden. Een martelpauze wordt nog ingelast, waarbij de moeder de kans wordt geboden om haar laatste driejarige zoon te motiveren zijn joodse cultuur af te vallen om zijn leven te behouden. Daarin heeft de moeder weinig zin want ze stelt de driejarige voor de keuze om zijn cultuur te verzaken en niet langer haar zoon te zijn of een voorbeeld te nemen aan zijn broers en zichzelf. Want in haar visie heeft ze wel haar kind gedragen maar is het de cultuur die hem zijn leven geschonken heeft. Het kind hecht aan de mening van zijn moeder en allen kennen tenslotte een monsterlijk einde. Door dit soort gebeurtenissen verenigden voorheen in verspreidde groeperingen levende groepen zich tegen de machthebbers. Een merkwaardig maar leerrijk verhaal. In het strijdperk van waardevolle ideeën is het nooit productief om de mensen die het ene of het andere uitdragen te vernietigen. Maar terwijl de wassende maan het verleden wegspoelt duiken de frisse ideeën weer op uit het duister waarin ze verzonken lagen. Zo lang we maar naar de goede raad van onze moeder luisteren en de komboloi blijven graag zien.
KOMBOLOI VIERT VROUWENDAG!GOED NIEUWS! Voor het eerst in tien jaar heeft jullie www.komboloi.be een nieuwe muis ter beschikking. Een computermuis met allerhande knopjes om aan te frunniken en speels te ontdekken. Mooi; mooi, mooi! Reden om te tonen dat mijn hart vandaag nog meer bij alle vrouwen is, en bij mensen die van vrouwen houden.
Geniaal, maar met te korte arm (4) De lente daalt langzaam neer en landt op onze gemoedstoestand om de vrolijkheid te voeden en de liefde te laten ontluiken. Maar voorlopig is het nog even vasten of doen we daaraan niet meer mee?Ik ben benieuwd of de rozentuin in het Gentse Citadelpark opnieuw in bloei zal staan. Ze zijn zo prachtig, die rode rozen. Maar vorig jaar werden de rode rozen vervangen door stinkertjes. Het klinkt vies en het was geen gezicht maar wel noodzakelijk om de bodem weer vatbaar te maken voor de voeding van die rozen. Die prachtige rozen.
TAFELEN MET KOMBOLOI ! Alle Aalstenaars zitten op het puntje van hun stoel nu hun stad deelneemt aan het razend populaire televisieprogramma 'Mijnrestaurant'. Ook komboloi laat u niet op uw honger zitten en draagt zijn steentje bij tot de pret. Terwijl de Aalsterse kandidaten hun intrede doen in hun prachtige pand in de Molenstraat te Aalst is er reeds een originele kleurprent van striptekenaar Tom Houtman - Komboloi. KLIK HIER! Geniet ervan, kijkers! Alle succes, kandidaten ! Groeten, komboloi !
Geniaal, maar met te korte arm (3)Overal doen indianenverhalen de ronde.Laatst dacht ik aan dat mooie verhaal van een indiandenkoppel. De indianen van Zuid-Amerika leefden zoals vele culturen in verschillende stammen en kasten. Boven alles vereerden ze de Grote Zon. Daaronder stond iedereen in het licht en in de schaduw van de strenge sociale hiërarchie.Het koppel in kwestie leefde in een hutje aan het strand met zicht op zee. En ze waren dolgelukkig samen. Er was niets mooier dat ze konden bedenken dan 's avonds in elkaars armen te liggen kijken hoe de zon langzaam wegzonk in de zee. Ze vertelden luidop tegen elkaar verhalen van de vruchtbare vallei die ze zich voor henzelf voorstelden achter de horizon waar de zee uit het zicht verdwijnt. Ze geloofden dat ze daar, in die vruchtbare vallei achter de horizon vrij, zonder zorgen en eeuwig zouden kunnen samenleven.En toen zijn geliefde op zekere dag stierf was de rouwende indiaan troosteloos van verdriet en in de vaste overtuiging dat zijn overleden partner in die vruchtbare vallei hem opwachtte ging hij de zee in en zwom naar de horizon. Het schijnt dat ze elkaar daar gevonden hebben, maar het kan natuurlijk een indianenverhaal zijn.
.nekjikeb et tnak eredna ed nav negnid ed mo neb gnab tein ki tad gez ki raam; neb sthcereva ki tad neggez nesnem egimmoS.(2) mra etrok et tem raam, laaineG
Geniaal, maar met te korte arm. (1)Het is niet altijd even gelijk voor iedereen. Vaak heb ik grote bewondering gehad voor mijn broer omdat hij altijd zo koel en beheerst lijkt. Hijzelf ziet zichzelf echter niet als rustig en kalm en zegt geregeld onder stress te staan. Maar mijn broer heeft de gestalte van een lange slungel en ik ben eerder kort van stuk. Ik heb altijd gedacht dat het een oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat ik veelal jachtiger lijk te zijn. Ter illustratie berekende ik ooit volgende ongelijkheid. Toen we samen studeerden stapten we soms samen naar het station. Als het station op 1km afstand lag van het vertrekpunt dan moest mijn broer, die bij elke stap 50cm vooruit ging tweeduizend stappen zetten. Om dezelfde afstand af te leggen met een stap van ongeveer 40 cm moest ik wel tweeduizendvijfhonderd stappen zetten tot aan het station. Aangezien we samen willen vertrekken en op de eindbestemming aankomen doen we de tocht beide in 30 minuten. Dat wil zeggen dat mijn broer 0,9 seconden per stap moet doen, terwijl ik 0,72 seconden per stap moet nemen. En dus al bij al een beetje jachtiger overkom in de omgang. Maar valt het ook te zeggen dat dit meetbare gevolgen heeft gehad op de vorming van ons karakter? Dat valt nooit makkelijk te zeggen. Maar voor de komboloi is iedereen gewoon gelijk.
Behoud de begeerte trekt met Chagrin d’Amour door Vlaanderen op toernee om de liefde van de literatuurliefhebber te bespiegelen. Net na Carnaval is het voor velen toch wat vasten op vlak van de vleselijke liefde. De gruwelijke angst voor die vleselijke liefde staat in sterk contrast met de schaamteloze fascinatie en fantastie voor de wreedheden die mensen elkaar durven aandoen. De literatuur die voor allen zou moeten verplicht zijn is het prachtige filosofisch werk van Georges Bataille over De erotiek, het schrikwekkende genot. De grootste Aalsterse schrijverstrots sinds LP Boon, Dimitri Verhulst zal zijn duit in het zakje doen maar ik denk niet dat Chagrin d’Amour echt op uw hart zal trappen. En hebt u toch nog pijn aan het hart bedenk dan dat de enige ware liefde er nog is voor u. De liefde voor de komboloi !behoud de begeerte !
'Tolle, Lege'Ik beken dat jij, jij die deze blog bezoekt; jij bent het die de komboloi graag ziet! Blij je hier anoniem te mogen begroeten ter gelegenheid van deze vrolijke valentijnsdag! Geniet ervan!
Geen lief voor Carnaval Aalst 2010 ?! KOMBOLOI IS JOUW PARTNER! Het grootse Aalst Carnaval neemt ditmaal zijn aanvang op Valentijn maar geen reden tot wanhoop voor al die mensen die geen lief hebben voor Carnaval begint. Draag de KOMBOLOI-tettenplekker op je kraag en laat zo aan alle andere eenzame carnavalshartjes merken dat je behoefte hebt aan een stevige valentijnskus !Veel plezier! De tettenplekker kan je printen via tettenplekker1 of tettenplekker2.
Komboloi laat 2009 achter zich met - u noemt het vast communicatie - maar ik noem het amper een aparteeindejaars coserie:
Een blik terug op het vergane jaarbrengt een wijze les zowaarals notitie ter memoriemijmering en studievolgende coserie:Waar twee bange ruitersvertrokken zonder paardwas geen van die rare snuiterseigenlijk de naam ruiter waard.Gezanik en gehinnik gehuppel en mimiek;hoe overtuigend kijkend beide ruiters;vooruit gingen ze enkel stappend, springend of kruipend.Een eerste paardloze ruiterzette zijn sporen tevoren in flank van menige merrie, hengst en veulen. en sprak gemeend dat men zonder ezel, paard of spanslechts te voet vooruit gaan kan.De tweede paardloze ruiterdie voordien nooit een paard bestegen hadging zich afbeulendoor onbevreesdspugend en schuimbekkend met de zweep rondom zich te slaanen op alle tenen trappend heen en weer te gaan. Tegen de eerste paardloze ruiter zei men Je bent de beste ruiter, maar je hebt geen paard en dat is dus pechomdat je nu te voet moet blijven gaan. Tegen de tweede paardloze ruiter zei menJe bent geen echte ruiter, maar bent onvervaard en echt is slechts een lettergreep in onterechtwant wij schenken jou een prachtig paard en wensen beide ruiters veel succes!En vertelt u nu eens eerst aan mij?Welk soort paardloze ruiter ben jij?
Hier een reportage omtrent mijn stripalbum Ducktroux dat ik op televisie had bij Ketnet in een programma genaamd 'Studioket', gepresenteerd door Annabel Van Nieuwenhuyse en Steven Van Herreweghe. Ik herinner me nog dat het in november was van 1998. Daar stopt mijn informatie, want mijn ouders hebben alleen dat fragment van het programma op video opgenomen.Dat fragment is momenteel zelf gedigitalliseerd. De nodige vermeldingen over Ketnet, de regisseur en de presentatoren volgen spoedig.
- 786 - Verandering van klimaatEigenlijk zijn we allemaal cartoonisten. We zijn naakt en hulpeloos zonder het woord en als we niet konden nadenken over de dingen zou de mensheid al lang uitgeroeid zijn.
Het is ongelooflijk dat een zwak en kwetsbaar diertje als de mens er in geslaagd is een zo belangrijke positie in de natuur in te gaan nemen. We moeten er niet preuts over zijn want zonder het dragen van kledij zijn we haast niet bestand tegen weer en wind, tegen hitte noch koude.
We hebben geen klauwen of tanden om ons te verweren tegen roofdieren. We hebben geen ontwikkelde reukzin of gehoor om ver gevaar van op afstand te voorzien. We kunnen niet vliegen, niet indrukwekkend ver lopen of springen of zwemmen. We zien in het duister geen steek voor ogen en zien niet bijzonder scherp of ver.
Het nadenken waarmee we zo hoog oplopen is het menselijk instinct. Daarmee moeten we het doen. Op die manier hebben we geleerd om de dingen rondom ons te begrijpen voor ze gevaarlijk dreigen te worden. Zelfs zonder ze daadwerkelijk ooit gezien of gevoeld te hebben.
We hebben geleerd om dingen die zich heel lang geleden hebben voorgedaan op een eender ander moment terug te herinneren. We hebben manieren gezocht om dingen die we ons herinneren aan anderen door te geven en samen te bespreken hoe ze zich anders zouden hebben kunnen voorgedaan. Of hoe ze zich in de toekomst zouden kunnen voordoen.
En op die manier is ons instinct waardevolst gebleken; niet omdat we razendsnel en hyperadequaat kunnen reageren op wat er op ons afkomt, maar omdat we zoveel mogelijke variaties van een bepaalde gebeurtenis kunnen beredeneren en onze reacties aanpassen naargelang het gewenste resultaat. De acties die we kunnen beredeneren zijn sterk afhankelijk van de gedachten die we allemaal opgepikt hebben uit ons verleden. Moralisten zullen zeggen dat gedachten goed of slecht zijn omdat iedereen verantwoordelijk is voor de ideeën die hij in zekere situatie kiest. Psychiaters zullen zeggen dat we allemaal schuld dragen aan afwijkende ideeën omdat deze slechts variaties zijn op vroegere gedachten van ons allemaal. Kunstenaars zullen zeggen dat alle gedachten die kunnen gedacht worden, moeten gedacht worden omdat het de evolutie ten goede komt. Humoristen zullen zeggen dat ook aan slechte dingen goeie kanten zijn. En www.komboloi.be die denkt dat het heel verbazingwekkend is dat u het doorheen deze tekst hebt gemaakt tot deze allerlaatste letter. -786-
De Poorters van Venetië.Ergens in een verlaten perceeltje een merkwaardige rotspartij verloren gelegd? Snel een stel vrijwillige archeologen verenigen, de boel laten onderzoeken en op basis van de lokale overlevering een prachtige publicatie maken om alle volksverhalen voor eens en altijd lekker te ontkrachten. Alle medewerkers gericht laten scheren en daarna de verzamelingen okselhaar netjes scheiden van de neusharen. De verschillen bestuderen en catalogeren. nog snel een kostelijke brochure laten drukken en je hebt alweer een ander tentoonstellingsconcept klaar.Sinds de vroege Middeleeuwen is de zwendelzwaai met knotsgekke relikwieën die pelgrims voor toeristisch bezoek lokken niet zo groot geweest. Alles kan tenslotte cultureel erfgoed zijn en elk thema een aanleiding voor een zondagse fietstocht, ook als er eigenlijk niets interessant in huis is. Halleluja!Maar thematazucht kan ook leiden tot een verbluffende opwaardering en herontdekking van verloren gewaande wetenswaardigheden over lokale historische figuren met internationale uitstraling. Wil je bijvoorbeeld meer weten over de fascinerende Aalsterse humanistische drukker Dirk Martens, dan moet je naar het museum. Het met de Museumpublieksprijs 2009 bekroonde Erasmushuis te Anderlecht waar op dit ogenblik een tentoonstelling wordt gewijd aan deze Aalstenaar van onvoorstelbaar internationaal, historisch belang.Enkele weken geleden was ik met familieleden naar het museum M te Leuven op bezoek. Daar raakte ik in gesprek met een tante die toeristische kunstrondleidingen organiseert in Venetië. Op wandelafstand van het Collegium Trilingue leidde het gesprek als snel naar Dirk Martens en het onmogelijk te overschatten belang van deze drukker/ uitgever die zélf in zijn boeken verklaarde de drukkunst uit Venetïe naar Vlaanderen te hebben gebracht. De enige manier om wetenschappelijk te bewijzen van waar Dirk Martens de invloed haalde voor zijn eerste drukkersatelier is het typografisch onderzoek. Het lijkt een banale invalshoek, maar hij is fundamenteel. Ook in het Erasmushuis hebben ze dat al ingezien. Allen daarheen, trotse Aalstenaars !!!
Komboloi Haiku
Met de komboloi
heerlijk lachend gedragen
doorheen het leven
Tom Houtman
20 november 2009
KOMBOLOItwittert !
DICHTER BIJ KOMBOLOI.Ooit zal het aangezicht van de menselijke aanwezigheid op aarde worden weggespoeld zoals een tekening op het strand die door de vloed wordt vlak geveegd.De zee. Die is ver verwijderd van het Oost-Vlaamse Moorsel(Aalst). Maar niemand bracht beide dichter bij elkaar dan schrijver en dichter Frans Fransaer.Frans Fransaer is geboren op op 4 oktober 1934 te Moorsel. Hij ging naar school in het Sint-Maartensinstituut te Aalst waar hij moderne humaniora deed om vervolgens filosofie te studeren in Drongen en daarna theologie te volgen te Gent. Hij behaalde het diploma van regent Nederlands-Geschiedenis. En - zeker fascinerend - van 1968 tot 1973 heeft hij gewerkt als zeeman bij de Belgische Koopvaardij. Nadien was hij leraar aan het Vrij Technisch Instituut te Aalst tot zijn pensioen. Hij komt nog regelmatig in het nieuws via zijn inzet en literaire bijdragen voor de heemkundige activiteiten in Moorsel en de Faluintjesgemeenten. Waarom men hem nog niet gevraagd heeft om een gedichtenroute uit te werken is mij een raadsel. Want Frans Fransaer is natuurlijk vooral bekend als schrijver van de romans M.S.Karibu (1979), "Vasilis en de zee" , "Thanatos en de Zee" (1983) en verschillende prachtige dichtbundels "Gebed zonder goed einde", "Kon ik maar Bouzoeki spelen", "Onderdak vinden", ...Toen ik jong was ging ik samen met mijn ouders en mijn broer soms op bezoek te Moorsel. Zijn huis, zijn tuin. Voor altijd staan ze in mijn hoofd gegrift als toonbeeld van het soort feeërieke sfeer waarin een echte schrijver hoort te wonen.Later was ik nog te gast om potloodtekeningen en aquarels te maken in zijn tuin.Ik maak me schuldig aan het steeds maar uitstellen van hernieuwd contact. Maar ik plak aan mijn computer en de daarbij horende 'sociale media' en merk dat die communicatie sputtert. Want Frans Fransaer, die schrijft echte brieven en voert echte gesprekken. Echt. Daaraan moest ik onmiddellijk denken toen ik laatst op de radio een interessante reportage hoorde met schrijver Paul Verhaeghe over zijn boek 'Het einde van de psychotherapie'. Waar; zo beweerde de man, vroeger de mensen in de psychotherapie gingen om de overmatige complexiteit van hun karakter te ontwarren en te ontrafelen, wordt men daar schijnbaar steeds vaker geconfronteerd met mensen wiens innerlijk leven gewoon leeg is. Mensen op zoek naar een zelfbeeld, op zoek naar echte contacten met anderen.Misschien komen dan nog veel meer mensen dichter bij komboloi!
Be A Star!Tegenwoordig zijn echt Grootse zaken allemaal bepaald door het Oosten. Astroboy, een onbetwiste ster en manga klassieker laat overal ter wereld de kassa rinkelen met een nieuwe langspeelfilm. Dat loont de moeite om ook komboloi in het oog te springen!Ik was deze week een boek van filosoof Leo Apostel aan het herlezen. Daarin spreekt hij over het verschil tussen een teken en een symbool, en wanneer dingen gewoon teken of juist symbool zijn. Hopeloos ingewikkeld voor een simpele duif als komboloit. Maar, als ik het goed voor heb, heeft het te zien met de context waarin betekenissen ontstaan. Ik stelde het mezelf visueel voor als volgt: Een lege afgesloten kamer, uitgezonderd van een rode sofa waarop ravissant mooie, naakte figuur wordt bekeken door een extatisch starende man in een zwart pak. Men zou al makkelijk veronderstellen dat de man in het zwarte pak opgewonden is door zich in aanwezigheid te weten van een naakte mens.Maar neem nu volgende setting: 99 mannen in zwarte pakken zitten extatisch te staren naar evenveel ravissant mooie, naakte figuren dewelke elk op een rode sofa liggen. In dezelfde ruimte bevindt zich nog een honderdste man in zwart pak. Deze laatste zit treurig te staren naar een ravissant mooie, naakte figuur die ligt op een blauwe sofa. Wat moeten we nu denken van die 99 mannen dan dat ze opgewonden worden van rode sofa's ? Is er een andere mogelijke verklaring denkbaar? Inderdaad, die honderdste man met afwijkende mening zal er moeten voor doen! De idee is dus dat een teken een vorm heeft die in elke context eenzelfde betekenis heeft. Een symbool heeft een betekenis die afhankelijk is van de context waarin het zich bevindt, maar heeft geen vrijblijvend te kiezen betekenis. Kortom, het heeft niets van zien met rood of blauw, noch met sofa's. Maar met de manier waarop mensen naar elkaar kijken ... . Gelukkig is er nog komboloi om af en toe een beetje lichthoofdig rond te zweven! LOVE KOMBOLOI!
S.O.S.KOMBOLOI! De Week van de smaak begin je bij Komboloi !
Speciaal deze week gaat de komboloi aan de kook,en dan nog om de wereld te redden. Een leuke klas die op school werkt rond het thebigask-project om de opwarming van de aarde in de hand te houden nam contact op. Op hun advies maakte ik een leuk animatiefilmpje met daarin het stripfiguurtje KNOESEL aan het fornuis.
Wie bedenkt me een smakelijke slogan om het filmpje af te sluiten? Ideeën welkom op ballenvbacchus@hotmail.com. Bekijk nog snel het filmpje op
http://www.komboloi.be/KKglobe.htm
Sint-Maarten komt naar Carnavalsstad Aalst, en komboloi kan niet op het feest ontbreken! Het is bijna elf november. Sint-Maarten komt naar Carnavalsstad Aalst. Heb je een wens voor de Sint en wil je dit jaar een extra goeie indruk maken als je jouw schoen aan de schouw zet. Kleur dan de Sint-Maartentekening van komboloi en steek hem in je schoen !
Sint - Maartenfeest! In de Middeleeuwen vierde men in onze streken doorheen het jaar verschillende keren vastenavond. Dat was dan een groot feest waarbij mensen verkleed rondliepen, dansten en zongen. En nog een laatste keer uitbundig aten en dronken om vervolgens een periode te vasten ( sober leven en weinig eten ). Vandaag kennen we alleen nog het Carnaval in aanloop naar Pasen. Maar vroeger verliep ook de viering van de feestdag van Sint-Maarten als een carnavalsfeest. Nu schiet daarvan slechts het kinderfeest met cadeautjes en snoepgoed over.
Sint-Maarten, een goedheilig man en een kindervriend. Maar hij is ook een erg leuke historische figuur. Bekendst is het verhaal van Sint - Maarten die een deel van zijn rode mantel snijdt om aan een ongeklede bedelaar te schenken. Het latijn voor mantel 'Cappa' zou aan de basis liggen voor het woord 'kapel'. Die naam voor een eenvoudig gebedshuis is dus afkomstig voor de naam van 'de plaats waar de mantel van Sint-Maarten werd bewaard en vereerd'. De echte Sint-Maarten zou in onze streken rondgetrokken hebben om niet-christelijke heiligdommen te vernietigen en om te vormen tot christelijke gebedsplaatsen. Voor het vernietigen van heidense heiligdommen en altaars zou hij gebruik hebben gemaakt van een nog steeds bestaande hamer. Maar dat van die hamer zou dan weer kunnen te maken hebben met het feit dat men de feestdag van SInt-Maarten heeft laten samenvallen met die van de Germaanse god Wodan.
Sint-Maarten kleurprent. Ook de oudste kerk uit Aalst, de Sint-Martinuskerk is opgedragen aan Sint-Maarten en het is dus niet vreemd dat men in Aalst elk jaar een groot feest houdt op 11 november. In de Aalsterse Sint-Martinuskerk kan je trouwens een leuk beeld bezichtigen van Sint- Maarten. Hierboven vind je daarvan een tekening. Een leuke kleurplaat van dit beeld kan je krijgen door HIER te klikken. Veel plezier !
De Konigin van Onderland. Alle echte stripliefhebbers in Vlaanderen zijn in rouw. Jef Nys, de geestelijke vader van onvergetelijke en onvergankelijke stripfiguren als Jommeke, Filiberke, Annemieke en Rozemieke, Professor Gobelijn, Flip de papegaai Pekkie de hond en nog eindeloos veel andere personages heeft ons verlaten. Met zestig miljoen verkochte stripalbums op 6 miljoen Vlamingen is de rekensom snel klaar om te bedenken dat we allemààl enkele van zijn verhalen kennen! Bij Jommeke was er nog plaats voor zekerheden. De butler had het meestal gedaan. En als het echt vreselijk was, dan was het de schuld van de koningin van Onderland. Ook komboloi is even in gedachten bij de grote Jef Nys.
Only the lonely.De jeugdjaren te Aalst staan centraal in het prachtige boek ' De Helaasheid der dingen' van Aalsters nieuwe successchrijver Dimitri Verhulst. Als er iemand zou zijn, die een stripalbum maakt over de geschiedenis van de stad Aalst, dan zal Dimitri Verhulst niet mogen ontbreken in een gastrol. Nu men van Vlaanderen tot Californië in de ban is van de verfilming van het boek door opkomende superregisseur Felix Van Groeningen lijkt het vanzelfsprekend dat men dat in Aalst zal vieren met een groots evenement. Iedereen is vol lof over 'De Helaasheid der dingen'.Op donderdag 8 oktober is het zover, en het is duidelijk dat Komboloi niet zal ontbreken op het feestje. Speciaal voor de volwassenen een cartoon op deze blog, en speciaal voor de jongsten een leuke digitaal te downloaden kleurprent !!! Printen, inkleuren en meebrengen naar het feest !Hiphoi! Hiphoi ! Hiphoi !de kleurprent krijg je door hier te klikken !
De Helaasheid der dingen ontvangt een hartelijk welkom te Aalst met komboloi.
Buig het hoofd voor Brüno, de onmiskenbare winnaar van de leukste promotiecampagne van 2009 !
This is it ! No more crying now, we are going to see the king ! Het was me wat inderdaad, die uitvaartplechtigheid van onze King of Pop met lofbetuigingen van uiteenlopende personaliteiten. Van Diana Ross tot Nelson Mandela. Terwijl iedereen nieuwsgierig was of Michael Jackson nog een overtuigende come-back zou kunnen maken verpulvert hij nog een laatste keer alle records. CNN wist gisteren te melden dat, als de verkoop van Michael Jackson's muziek nog tot het eind van deze week zou voortduren aan het tempo van vorige week, dan zou zijn 'miljoenenschuld' volgende week weggewerkt zijn ... Don't stop 'till you get enough ! Michael Jackson blijkt een beetje zoals spruitjes. Mensen die fan zijn worden overal raar weggekeken, iedereen weet dat er een reukje aan zit en toch is het een onmiskenbaar belangrijk cultureel fenomeen waar ook onze komboloi zijn neus niet voor ophaalt !
PINKsteren
Ook bij komboloi.be is de geestigheid neergedaald.Dagdagelijkse vrolijkheid alleen kan tot verlichting leiden, maar juist het stijgend gebrek aan die vrolijkheid is hemeltergend. Gelukkig is er nog de geinige drievuldigheid om de mensheid op het juiste pad te brengen of te houden. Die drievuldigheid houdt in dat de mensen op te delen zijn in drie categorieën. Er zijn mensen die de komboloi niet ( goed) kennen, er zijn mensen die heel veel van de komboloi houden en er zijn slechte mensen.
Prevel deze stelregel bij sociale twijfel, en verspreidt de boodschap bij de onwetenden !
TWEE KABOUTERS KOMEN ELKAAR TEGENZEG, VIND JIJ DAT OOK ZOREUZEFIJNDIE ENORME DIEPGANGTUSSENJOU EN MIJTom Houtman
DE ZOEKTOCHT VAN MARIA. De zoektocht van iedereen leidt vroeg of laat naar KOMBOLOI.BE !
Het handboek Marketing dat ik mocht studeren telde 365 pagina's en ik ben er minstens een jaar mee zoet geweest.
Maar waarvoor al die concurrentie wel goed is, als je niets leert over hoe waarde generend vriendschap kan zijn.
Even terugdenken aan dat magistrale interview met pop- en marketingicoon Madonna, toen ze haar vroegen waarom de zichzelf tot 'Material Girl' gekroonde en door aanbidder en vijand als godin van het egocentrisme bestempelde, zich zonder zichtbare gène liet kennen als fan van mindere goddelijke popconcurrentes die bij een samenwerking toch alleen maar in de aandacht zouden delen die anders alleen haarzelf toekwam. Het antwoord was even simpel als duidelijk: spirituele adviseurs hadden haar geleerd dat ze moesten leren geven, opdat ze zou ontdekken dat diegenen die geven ook zullen terugkrijgen. Het was haar wat moeilijk gevallen, maar een keer overtuigd vond ze dat je haast niet genoeg kon geven. Goeie mensen, die geven. Goeie mensen geven om komboloi,
de anderen volgen de komboloiblog niet en dus hebben we daar niets aan verloren. We hebben gegeven wat we konden ...
Komboloi zwaait doorheen Carnaval Aalst. Do you have the balls ?
Het is ook jouw energie.
Op vrolijke dagen lijkt het soms alsof slechts de dood en de vernietiging van dingen onherroepelijk zijn. Niet in deze tijd van economische, sociale, ecologische en psychologische crisissen. Alles lijkt te escaleren.' De onherroepelijkheid van beslissingen die men neemt... ' Dat lijkt het cruciale thema voor 2009 te worden. Gisteren heb ik zodanig gedroomd dat ik er 's nachts niet van geslapen heb. Het had te zien met een jeugdfilm die ik ooit op een druilerige zaterdagnamiddag op televisie zag. Het was een soort low- budget sciencefiction prent en de titel heb ik waarschijnlijk nooit geweten, maar de plot ging als volgt: Een kernramp heeft de aarde herleid tot een giftige, desolate woestenij waar het altijd zure regen regent. Verspreidt over de aarde leven wel nog kleine groepjes mensen in duistere betonnen bunkers. In zo'n bunker bevinden zich een groep jongeren. Door de zure regen hebben ze nooit de beslotenheid van hun bunker kunnen verlaten. Met uitzondering van een meisje, dat door alle anderen gepest wordt omdat ze beweerd dat het mogelijk is dat de regen stopt, waardoor de grijze lucht blauw zal kleuren en de zon prachtig licht en warmte zal stralen over de aarde. De andere jongeren verklaren het meisje voor gek, en daarom sluiten ze haar op een dag op in een kamer. Net op dat ogenblik merkt een van de jongeren dat het buiten is gestopt met regenen. Alle jongeren, met uitzondering van het onfortuinlijke meisje, rennen naar buiten waar de zon door de wolken breekt en ze de warme zonnestralen op hun lichaam voelen.Uiteindelijk begint het opnieuw te regenen en de jongeren vluchten hun bunker binnen, waar ze vol berouw het meisje uit haar isolement halen. Het meisje geniet nu alle sympathie, maar het drama is en blijft hartverscheurend. ' De onherroepelijkheid van beslissingen die men neemt. Daarvan heb ik gisteren zodanig gedroomd dat ik er 's nachts niet van geslapen heb. Als ik niet Diogenes was, zou ik Diogenes willen zijn.
2010 Steun in angstige dagen.
Maar binnen enige tijd een geheel nieuw stripverhaal bij de komboloi !
Man,man,man !!! Dog eat dog en anders zal het nooit worden. Er heerste vorige week nogal wat commotie omtrent een televisieprogramma waar de joodse gemeenschap op de korrel werd genomen, omdat ze schijnbaar ' te veel ' klagen over dingen die ze als beledigend ervaren.
De reportage was verondersteld grappig te zijn, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze ook allerminst grappig vond. Het zijn in diezelfde reportage trouwens niet alleen de joden die zogenaamd 'grappig' behandeld worden, ook de rest van het werkstuk vind ik van een opmerkelijke verwerpelijkheid getuigen.
Volgens de auteur van de reportage was het duidelijk dat de gehele reportage 'grappig' was, omdat het programma toch algemeen bekend staat als een promotievehikel van verdraagzaamheid en culturele diversiteit.
Gesteld dat die bewering juist zou zijn, betekent dat daarom toch niet dat die ene reportage onschuldig zou zijn ? En waarom mogen minderheidsgroepen niet protesteren élke, en dan ook élke keer, als ze zich miskend voelen ?
Culturele diversiteit impliceert bij onze reportagemaker blijkbaar dat minderheidsgroepen niet publiek mogen opmerken dat ze zich gekwetst voelen wanneer ze op de korrel genomen worden op een manier dat alleen de anderen het grappig vinden.