18 augustus 2010


Circus met de K van Komboloi!

Reeds zo vroeg als de vijftiende eeuw bezochten zogenaamde zigeuners de stad Aalst om er circusnummers te komen opvoeren. Dansacts, koorddansers en waarzeggers en nog veel meer om de inwoners van de stad een feest te bezorgen. En het is bekend dat ze in Aalst nog steeds van feesten houden! Deze zigeunervolken werden Egyptenaren genoemd of Bohémiens (van Bohemen) omdat er vanuit werd gegaan dat ze uit die streken afkomstig waren. Zelf onderhouden de huidige zigeuners, de Roma, volksverhalen van een Egypte ontvluchtend slavenvolk dat verwantschappen vertoont met Joodse verhalen.

Waarheid is zeker dat zigeuners zonder vaste verblijfplaats vanzelfsprekend meer aandacht hebben voor vluchtige artistieke uitingen als dansen, zingen en musiceren. Maar ook voor waarzeggerij en acrobatieën werden ze in steden gevraagd voor het opluisteren van feesten. De magie van het circus is de verbazing voor het ongekende en het vreemde. De betovering van de exotische sensatie van het vreemde en mysterieuze die tot aan de eigen voordeur worden gebracht.

Met Cirk! 2010 strijkt in Aalst dit weekend weer een circusfestival neer. Een circusfestival, met de K van Komboloi die vanzelfsprekend niet op het appel zal ontbreken om halsbrekende en betoverende acrobatieën te dansen op het strakke koord dat het stadscentrum overspant. Van vrijdagavond 20 september tot zondagavond 22 september is er spektakel. Deze speciale activiteit is alweer een uitstekende gelegenheid voor een leuk filmpje en een unieke kleurprent voor de allerjongsten. Want komboloi is voor iedereen!


VOOR KLEURPRENT : HIER.
BEKIJK FILMPJE: HIER.

05 augustus 2010

Eenheidsworst voor komboloi

Smeer maar vast de kelen, want het wordt smeren en kelen als vanavond in Aalst een heus zangfeest wordt georganiseerd door de Vlaamse Overheid.

Over smaak valt niet te twisten, maar er is geen angst voor eenheidsworst! Want de verschillende Europese steden zullen aandacht krijgen dankzij de Spaanse single van Tom Waes en een aantal Duitse hoogvliegers uit het verleden. "Don't mention the war" en een goede gelegenheid voor een stemmige schets van Komboloi.

15 juli 2010





















Verkiezingen2010: blik komboloi(3)

04 juli 2010

Verkiezingen2010: blik komboloi(2)

Verkiezingen2010: blik komboloi(1)

27 juni 2010

Sint-Gudula kapel te Moorsel.

Later meer!

Nihil novum sub sole, komboloi!

16 juni 2010

Het schooljaar loopt bijna ten einde en de leuke schoolfeesten komen in aantocht.
Bij De Duizendpootjes uit de Binnenstraat te Aalst krijgen de kindjes elke week les rond een nieuw thema en aangezien dat deze keer het onderwerp 'piraten' is vroeg de mama van de jonge Britte me om een leuke kleurprent van een piraat. Ze wist dat ik er enkele gemaakt had voor een workshop striptekenen die ik vorig jaar hield. Op aanvraag is ze HIER te downloaden voor de wereld.

13 juni 2010

VERKIEZINGEN 2010: blik komboloi.

12 juni 2010


DankDAENS, dat is wat komboloi denkt! Op 13 juni 2010 gaan alle Belgen stemmen voor een vernieuwd bestuur van het land. Dat de Belgen dat allemaal kunnen doen ( door de ingestelde stemverplichting) is mee te danken aan de heldhaftige inzet van de gebroeders priester Adolf Daens en Pieter Daens. Het Priester Daensfonds kon geen beter gelegenheid kiezen voor de organisatie van het jaarlijks huldebetoon rond de sterfdag van Priester Daens. Normaal wordt er een bloemenkrans gelegd aan het standbeeld, maar dat gaat wegens de huidige werken aan het plein niet door. De priester die zijn ziekte en tegenspoed vaak ging wegwandelen via wandelingen langs de Dender zou het zeker op prijs stellen dat Luc Devoldere, schrijver van Het Rivierenboek en hoofdredacteur van OnsErfdeel een speciale lezing geeft te Aalst. Komboloi dankt Daens. Dank DAENS, dat is wat komboloi denkt!

07 juni 2010

De sympathieke nieuwe Aalstenaars Ken en Karel, deelnemers aan het populaire VTM-televisieprogramma 'Mijn Restaurant' hebben de stad naar de finale geloodst en maken grote kans om hun pand in de Molenstraat te mogen behouden.
Op donderdag 10 juni barst in Aalst een groot feest los op de Grote Markt om het succes van de twee helden te vieren die op de helft van de tijd van de andere kandidaten zo'n verbluffend resultaat wisten te behalen. Ook komboloi wenst hen vanzelfsprekend alle succes !

03 juni 2010


Sterk de stem van een wit konijn. KIES KOMBOLOI ! U durft, u denkt, u houdt van de komboloi! In sprookjes groeien de bomen tot in de hemel, maar ook in de realiteit is het vaak niet makkelijk om feiten en fictie van elkaar te onderscheiden. Gelukkig is er nog de kunst om ons de weg te wijzen. In het beste der werelden vallen sprookje en realiteit samen en hoewel het geenszins een sprookjesboek te noemen valt, zijn er weinig sprookselachtige vertelsels als vele hoofdstukken uit ' De Kapellekensbaan' van Louis Paul Boon. Louis Paul Boon deed alsof hij over de werkelijkheid weergaf terwijl hij eigenlijk een sprookje schilderde, en of het nu eigenlijk omgekeerd was weet niemand echt zeker. Een sprekende spiegel die de waarheid toont zoals die echt zou kunnen zijn. Ikzelf zou zo'n sprookje niet durven schrijven, zo'n sprookje als in '1002 nachten' dat door Louis Paul Boon zelf zou bedacht kunnen zijn. Kennen jullie dat sprookje van '1002 nachten' ? ' ... Het is het verhaal van de nomadische helden met tulbanden en krulzwaarden die door een sprookjeswoestijn wandelen. En de bevolking van de stad had bewondering voor deze overigens beklagenswaardige mannen, waarover iedereen altijd sprak. ' s Avonds sliepen ze onder de schitterende sterren naast hun kameel. En het waren echte helden die zomaar in de woestijn konden overleven en de stadsbevolking betoverden met ogenschijnlijk wondermooie verhalen. En de kalief. Iedereen kende hem, de regent die over de stad heerste. Een knappe kalief, rijk als de zee zo diep, en altijd schitterend als de zon gekleed was hij. En de prinsessen en dames boden zich bij bosjes aan om in zijn aandacht te komen. In zijn harem verzamelde hij veertig van de mooiste dames ter wereld. Maar hij hoorde de verhalen van de heldhaftige helden uit de woestijn en werd nijdig. Als de avond viel sloop hij weg uit de slaapvertrekken om in de stallen bij een kameel te gaan slapen, maar dat had niet het gewenste resultaat en de onderdanen fronsten de wenkbrauwen. Hij richtte zich tot zijn raadsman met de vraag waarom zijn onderdanen hem geen held vonden. Daarop vestigde de raadsman de aandacht op het feit dat hij als knappe kalief over een harem van veertig vrouwen beschikte. En het in zijn geval dus vreemd was om 's avonds bij zijn kameel te gaan slapen. De kalief dankte zijn raadsman en dacht er nu snel voor te kunnen zorgen dat zijn onderdanen hem ook een held zouden vinden ... De kalief kocht negendertig nieuwe kamelen in een ver,ver land. ... ' Zo'n sprookje kan enkel door een Aalstenaar geschreven worden, en als Louis Paul Boon het niet zo druk had gehad met het schrijven van al die meesterlijke boeken en verhalen, dan had hij dit verhaal zeker geschreven!

28 mei 2010


KOMBOLOI KIJKT NAAR HET ROS!

15 mei 2010

VOOR ELKE SPANJAARD ZIT HET SNOR bij komboloi. Dos cervezas por favor, dat zingt ook die andere Tom Testeron en daarmee gaat hij op een fantastische manier een unieke uitdaging aan.
Dat vindt jullie hoogsteigen Tom Testosteron natuurlijk leuk genoeg om ten volle te steunen!!!

09 mei 2010


KOMBOLOI WENST ALLE MOEDERS EEN VROLIJKE MOEDERDAG.

Ben jij moederdag uit het oog verloren en moet je vandaag nog snel op zoek naar een leuk en origineel cadeau? Dan stuur je maar beter geen onpersoonlijke e-card. Snel even de komboloikleurprent downloaden en je hebt in geen tijd een leuk moederdaggeschenk!
Komboloi wenst bij deze ook zijn eigen moeder een fantastische moederdag!
Kleurprent: Hier.

04 mei 2010

ONTWERP STRIPPERSONAGE JAN DE LICHTE

Hier een ontwerpschets voor het strippersonage Jan De Lichte. Jan De Lichte is natuurlijk bekend als de held uit de avonturenroman van schrijver Louis Paul Boon maar het is ook een historische figuur. Hij is geboren in 1723 als zoon van Joseph De Lichte en Liesbet De Schepper te Velzeke.

Het is een uiterst tragische periode in de geschiedenis waarbij de bevolking van onze streken van een uitermate welvarend volk naar een verpauperde plattelandsbevolking wordt gedegradeerd door opeenvolgende oorlogen van verschillende mogendheden die achtereenvolgend onze gebieden overheersen en leegplunderen.
Het verhaal van Jan De Lichte is een tragisch, maar fascinerend verhaal over autoriteit, gerechtigheid en veiligheid. Na de godsdienstperikelen uit de zestiende eeuw had Vlaanderen veel van zijn verloren glorie terug gewonnen door onder andere de hopteelt en het brouwen van bier. Er was immers geen politie of permanente bescherming door de overheid die misdadigers in gevangenissen in bewaring hield en dus was het veiliger om te werken en te leven binnen de muren van een versterkte stad zoals het Middeleeuwse Aalst.
In de periode van Jan De Lichte werd dit soort beveiliging georganiseerd door de huursoldaten van de op dat ogenblik heersende macht. Diezelfde overheersers vroegen steeds hogere taksen aan de inwonenden waardoor bijvoorbeeld steeds meer drankgelegenheden 'illegaal' werden opgezet buiten de stadsmuren. De opeenvolgende overheersers rekruteerden heel wat soldatenvolk uit de lokale bevolking. Die werden uitbetaald zolang de oorlog duurde. Eens een gebied dan 'veranderde' van veroveraar vielen al die huursoldaten zonder inkomen, tenzij ze aan de slag konden bij de nieuwe machthebbers. Dat laatste moet bij de jonge Jan De Lichte meermaals gebeurd zijn. Die broeierige mix van tot de bedelstaf gedegradeerde, militair getrainde vechtersbazen die werden opgejaagd door een overheid die ze voorheen op het slagveld bekampten geven het verhaal iets gruwelijk tragisch, maar ook rebels en bewonderenswaardig.
Als Jan De Lichte in 1748 wordt opgepakt en op de Grote Markt te Aalst en samen met enkele van zijn kornuiten werd geradbraakt aan het gerechtsgebouw dat zich daar toen nog bevond, was hij pas 25 jaar. Op die leeftijd had hij al een indrukwekkende, gestructureerde en gedisciplineerde boevenbende onder zijn leiding met zelfs een eigen geheimtaal en code. De neiging bestaat vandaag makkelijk om Jan De Lichte vandaag af te schilderen als een marginaal die zich ontpopt tot gangster, maar binnen zijn leefwereld zou je toch gerust mogen zeggen dat hij alle kansen die hij kreeg ten volle heeft uitgebuit en zich niet slechter heeft gedragen dan de autoriteiten die niet alleen hem publiekelijk hebben geradbraakt, maar ook een reeks van zijn kompanen; waaronder meisjes van minder dan twintig jaar oud. Geschiedenis. Gelukkig zou komboloi nooit iemand radbraken. Nee, ook niet als ze het hem lief vragen.

01 mei 2010


REDt KOMBOLOI!

Debout les damnés de la terre
Debout les forçats de la faim
La raison tonne en son cratère
C'est l'éruption de la fin
Du passé faisons table rase
Foules, esclaves, debout, debout
Le monde va changer de base
Nous ne sommes rien, soyons tout

C'est la lutte finale
Groupons-nous, et demain
L'Internationale
Sera le genre humain (bis)

Il n'est pas de sauveurs suprêmes
Ni Dieu, ni César, ni tribun
Producteurs, sauvons-nous nous-mêmes
Décrétons le salut commun
Pour que le voleur rende gorge
Pour tirer l'esprit du cachot
Soufflons nous-mêmes notre forge
Battons le fer quand il est chaud.

L'état comprime et la loi triche
L'impôt saigne le malheureux
Nul devoir ne s'impose au riche
Le droit du pauvre est un mot creux
C'est assez, languir en tutelle
L'égalité veut d'autres lois
Pas de droits sans devoirs dit-elle
Egaux, pas de devoirs sans droits.

Hideux dans leur apothéose
Les rois de la mine et du rail
Ont-ils jamais fait autre chose
Que dévaliser le travail
Dans les coffres-forts de la bande
Ce qu'il a crée s'est fondu
En décrétant qu'on le lui rende
Le peuple ne veut que son dû.

Les rois nous saoulaient de fumées
Paix entre nous, guerre aux tyrans
Appliquons la grève aux armées
Crosse en l'air, et rompons les rangs
S'ils s'obstinent, ces cannibales
A faire de nous des héros
Ils sauront bientôt que nos balles
Sont pour nos propres généraux.

Ouvriers, paysans, nous sommes
Le grand parti des travailleurs
La terre n'appartient qu'aux hommes
L'oisif ira loger ailleurs
Combien, de nos chairs se repaissent
Mais si les corbeaux, les vautours
Un de ces matins disparaissent
Le soleil brillera toujours.


25 april 2010

KOMBOLOI HELPT TINI CLACKSON met FEEK?

Laatst las ik dat er in de jaren '80 van vorige eeuw een Engelse komiek was die een pseudo-wetenschappelijk werk heeft gepubliceerd over Leonardo da Vinci. Daarin beschreef hij een verklaring voor de vele wetenschappelijke tekeningen van allerhande machines. In het boek werden de vele geniale ontwerpen van Da Vinci voorgesteld als handige keukentoestellen als slazwierders, stoofpotten en mixers!
Tot op heden bestaan encyclopediën en didactische naslagwerken waarin deze verklaringen als waarheden worden verkondigd. Zo zie je maar, dat er niets zo onzeker is dat zogenaamd ' wetenschappelijk correcte historische waarheid'.

Vandaag is Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel met als thema ' Fake?'. Komboloi zal vandaag dus niet de waarheid vertellen en vraagt jullie allemaal om mijn goede vriendin Tini Clackson te steunen met haar leuke schrijfselactie !!!

21 april 2010


AFFICHE VOOR ERGGOEDDAG TE AALST door KOMBOLOI.

LIEFDE IS EEN STEEKSPEL MET KOKERS EN POKERS
. En dit jaar valt dat letterlijk op te vatten in Aalst, want ter gelegenheid van ERGGOEDDAG wil men de lokale, toevallige bezoekers verrassen en behagen met een heuse simulatie van een middeleeuws steekspel op de Grote Markt. Komboloi is natuurlijk een grote fan van het middeleeuwse leven in de Aalst. Aalst mag een stad genoemd worden dankzij Iwein Van Aelst (1100 - Kassel 1145), die nu een beetje vergeten is, maar in zijn tijd een belangrijk politicus was en van Aalst een belangrijke bloeiende stad maakte. Erggoeddag is met een zucht voorbij, maar komboloi maakte voor al zijn vrienden bovenstaande affiche met een afbeelding van Iwein van Aelst en zijn echtgenote Lauretta tijdens een steekspel op de Grote Markt te Aalst. Wil je de tekening liever als kleurprent: KLIK HIER!

20 april 2010

KOMBOLOI OVER IMMANENTE GERECHTIGHEID
Alle eer aan monseigneur Léonard, aartsbisschop van Mechelen. Hij is een geniaal communicator die zich gisteren nog helemaal in het hoekje geduwd voelde over het nakende oprakelen van een doofpotoperatie omtrent seksuele ontucht in zijn bedrijf, en vandaag heeft hij al zijn opponenten op een hoopje samen geveegd van op het centrum van het strijdtoneel waar hij staat te glunderen als een winnaar. Als al die samenhoping al niet tot promiscue seks leidt, dan wordt het op zijn minst een geslaagde campagne ter bevordering van de samenhorigheid tussen al zijn tegenstanders.
En de mens had het nu eens niet over homohaat op zich. Let wel: hier geen kwaad woord over homohaters, sommige van de beste komboloivrienden zijn homohaters. Leonards boek was nog maar op weg van pers naar Pers en een meute van zijn tegenstanders stond al op de barricaden omdat Leonard zou beweerd hebben dat homoseksuelen een vorm van 'immanente rechtvaardigheid' ondergaan wanneer ze Hiv/aidsslachtoffer zouden worden door promiscue seksueel gedrag.

Met ‘een vorm van immanente rechtvaardigheid’ bedoeld de man dat het niét om een straf(!) van god zou gaan, maar een gevolg van de manier waarop god de wereld heeft ontworpen. Léonard, die toch een man van de wereld lijkt, probeerde in een bijkomend perscommuniqué nog de voor progressieven als aanvaarde westerse wetenschap te opperen, dat wisselende seksuele contacten en/of promiscue seksueel gedrag OOK – en laten we wel wezen: waarschijnlijk zelfs frequenter- bij niet-homoseksuelen voorkomt. Maar de mening van de conservatieve tegenstanders van onze geliefde aartsbisschop was onwrikbaar omdat promiscue gedrag nu eenmaal des homo’s zou zijn. En ja, ze hebben daar recht op en mogen dus niet gediscrimineerd worden.

Wat monseigneur Léonard alléén leek te willen zeggen was dat als, pakweg, een Afrikaans meisje dat met AIDS geboren wordt en netjes huwt met de man waarmee ze elke zondag in de kerk leuke liedjes zingt om vervolgens samen allemaal aan AIDS leidende kindjes te krijgen; dat dat dan een ‘vorm van immanente gerechtigheid is’ … want god heeft de wereld nu eenmaal op deze manier gemaakt. Of iets dergelijk. Wie weet? En net als god is ook die ‘immanente gerechtigheid’ overal, zoals bijvoorbeeld een moeder die haar grieperige zoon verzorgt vervolgens ook griep krijgt omwille van een ‘immanente gerechtigheid’.

Zo bekeken lijkt er toch iets merkwaardig met die ‘immanente rechtvaardigheid’ maar het gaat hier toch om een fundamenteel katholieke gedachte van het lijden en afzien dat wij allemaal verdienen. Jawel, ze rakelen weer die erfzonde op! En wie het boek Genisis las weet dat god eerst een mannetje ontwierp dat hij Adam noemde en dat gevormd werd naar de vorm en gelijkenis van god. Om het Adam te veraangenamen in het aards paradijs voorzag god hem in een kompaan, eveneens gemaakt naar beeld en gelijkenis, en in Genesis ‘mannin’ genoemd. Twee jongetjes dus, waarbij mannin zich leek te ontpoppen als een heuse relnicht door koste wat kost Adam te overhalen om samen met hem aan gods verboden vrucht te zitten. Het verhaal is gekend, god kon het niet verkroppen en jaagde de zondige stouteriken van zijn erf. Vandaar: de erfzonde. Van ‘mannin’; misschien gestorven aan een voedselvergiftiging, vernemen we verder niets meer. Maar Adam nam de erfzonde ter harte en huwt met een wezen dat Eva genoemd wordt. Misschien een schattig chimpanseetje, Darwinisten zullen het ons wel zeggen, maar in elk geval is nooit gezegd dat het hier om de door god gecreëerde mannin zou gaan. Het is pas Eva die twee kinderen baart waarvan Adam, verjaagd uit het Aards paradijs, de vader is. Kortom, volgens de bijbel is het zo dat wie de akker ploegt omwille van de vruchtbaarheid de straf voor de erfzonde tot uitvoering brengt en mannetjes die zich gedragen zoals god Adam en Mannin geschapen heeft in het Aards Paradijs, verzaken aan die straf. En dàt vind god niet leuk, veronderstelt Léonard. Ja, en natuurlijk is het ook juist dat god zijn zoon Christus aan het kruis genageld liet sterven, de bewoners van Sodom en Gommora van de kaart veegde en van de twee eerste mensenzonen er ééntje door de andere liet doodknuppelen.

Het is de mening van katholieken géén rationele of logische lijn te trekken in door god gewilde daden zoals ze in hun lijfboek beschreven staan, maar het nu zus en een andere keer zo te interpreteren. Wat god over seks denkt is dus alleen te interpreteren, maar de geslachtsdaad met betrekking tussen man en vrouw is dé fundamentele werkstraf der erfzonde, want ( u mag me hierop zeker corrigeren ) de enige 'menselijke' wezens die door god zélf geconcipieerd werden, namelijk ' Adam, Mannin en Jezus Christus kwamen helemààl niet tot stand door dat ingewikkeld (hetero)seksueel gefrutsel. Katholieken eisen dus dat we allen gezamelijk instaan voor ons deel van de uitvoering van de erfzonde. Niet minder en ook niet meer, tot god zal beslissen dat het welletjes is geweest en de mens terug brengt naar het aards paradijs waar deze opnieuw onbewust van naaktheid alle vruchten naar hartenlust mag betasten. En deze keer wel afblijven van die boom van goed en kwaad!

Alle gekheid op een stokje over goed en kwaad. Ook komboloi vindt de stelling die aartsbisschop Léonard formuleerde van een opvallende kwaadaardigheid getuigen omdat deze verdeling zaait in de bewering dat bepaalde mensen recht hebben om ziek te worden en andere niet. Maar ook is het onwerkelijk verderfelijk omdat ze gebaseerd is op gedachten die een ernstige theologische verglijding illustreren. Het idee van de ' immanente gerechtigheid' is gebaseerd op gedachten van een 'prominente mistigheid'. En het eerste waar élke mens recht op zou moeten hebben is de 'dominante vrolijkheid' van de komboloi.

04 april 2010


7 5 14 9 1 1 12, 13 1 1 18 - 13 1 1 18 - 13 5 20 - 20 5 - 11 15 18 20 5 - 1 18 13. (F)

Wiskundigen zijn rare wezens, maar ook voor hen veranderen de tijden razendsnel door de invloed van het internationaal vertakt communicatieverkeer. Van de zeven wiskundige milleniumproblemen raken er meerdere opgelost en dit niet langer in stoffige zolderkamertjes maar open en bloot voor de hele wereld. Zo leerde ik onlangs dat een Russische wiskundige Grigori Jakovlevitsj Perelman het vermoeden van Poincaré heeft opgelost door het bewijs te vinden. Uw komboloi is verre van intelligent genoeg om het zelfs vaagweg te bevatten, maar het zou erop neerkomen dat in de driedimensionale ruimte elk driedimensionaal object te herleiden valt tot een verhouding van twee getallen en dus door plooien en kneden tot elk ander object kan gemaakt worden. Bij die potentie tot transformatie is er alleen een onderscheid tussen objecten waar gaten in zitten en objecten waar geen gaten in zitten. Dit heeft Perelman wiskundig bewezen en hoewel hij hoofdzakelijk publiceerde via internet en niet via de gangbare wetenschappelijke publicaties maakt hij volgens het Clay-instituut tot aanspraak op een geldprijs van 1 miljoen dollar. Je moet al een serieus gat in uw hand hebben om dat op te krijgen, maar die Perelman toont zich als een man uit één stuk want hij heeft de prijs geweigerd. Ouders kunnen vrolijk adem halen en straks tegen hun kinderen zeggen dat ze niet alles moeten geloven wat ze op school vertellen, maar dat ze het beter eerst even controleren op internet. Dank u, Perelman. De driedimensionele ruimte is overal onderzoeksmaterie en big business. In Hollywood is de 3D-prent AVATAR een gigantisch monstersucces dat het haast onzinkbare vlaggenschip TITANIC eindelijk heeft gekelderd, en het ene 3D-project na het andere komt bovendrijven. Uitermate boeiend allemaal om te zien hoe de dingen zichzelf vernieuwen. Gelukkig voor jullie is er nog die onverbeterlijke en oude getrouwe 23 23 23.11 15 13 2 15 12 15 9. 2 5

31 maart 2010


1 APRILVIS! Daar ziet komboloi geen graten in!


21 maart 2010


KOMBOLOI NIEUWE KOK BIJ MIJN RESTAURANT-AALST ..... ?! Ik dacht het niet, want van koken heeft Komboloi weinig kaas gegeten. Maar zolang er nog gezocht wordt naar een kok voor het restaurant in de Molenstraat te Aalst moeten jullie niet op jullie honger blijven zitten. Komboloi biedt jullie een extra pikante kleurprent aan! Bekijk hier de tekening en KLIK HIER om de tekening te downloaden. Veel plezier ! http://komboloisite.blogspot.com

16 maart 2010


Geniaal, maar met te korte arm (Moriae encomium, sive Stultitiae laus)(5)

Wie in godsnaam leest nog in het boek Makkabeën? Toch viel mijn oog laatst op een hartverscheurend hoofdstuk over de marteldood van zeven broers en hun moeder die weigeren hun joodse cultuur af te zweren.
Voor cultuur hebben we allemaal veel over, maar dit verhaal vertelt uitvoerig dat de broers en hun moeder moeten toekijken hoe ze de één na de ander op grotesk gedetailleerd beschreven wijze vermoord worden. Een martelpauze wordt nog ingelast, waarbij de moeder de kans wordt geboden om haar laatste driejarige zoon te motiveren zijn joodse cultuur af te vallen om zijn leven te behouden. Daarin heeft de moeder weinig zin want ze stelt de driejarige voor de keuze om zijn cultuur te verzaken en niet langer haar zoon te zijn of een voorbeeld te nemen aan zijn broers en zichzelf. Want in haar visie heeft ze wel haar kind gedragen maar is het de cultuur die hem zijn leven geschonken heeft. Het kind hecht aan de mening van zijn moeder en allen kennen tenslotte een monsterlijk einde. Door dit soort gebeurtenissen verenigden voorheen in verspreidde groeperingen levende groepen zich tegen de machthebbers.
Een merkwaardig maar leerrijk verhaal. In het strijdperk van waardevolle ideeën is het nooit productief om de mensen die het ene of het andere uitdragen te vernietigen. Maar terwijl de wassende maan het verleden wegspoelt duiken de frisse ideeën weer op uit het duister waarin ze verzonken lagen. Zo lang we maar naar de goede raad van onze moeder luisteren en de komboloi blijven graag zien.

08 maart 2010


KOMBOLOI VIERT VROUWENDAG!

GOED NIEUWS! Voor het eerst in tien jaar heeft jullie www.komboloi.be een nieuwe muis ter beschikking. Een computermuis met allerhande knopjes om aan te frunniken en speels te ontdekken.
Mooi; mooi, mooi! Reden om te tonen dat mijn hart vandaag nog meer bij alle vrouwen is, en bij mensen die van vrouwen houden.

04 maart 2010

Geniaal, maar met te korte arm (4)

De lente daalt langzaam neer en landt op onze gemoedstoestand om de vrolijkheid te voeden en de liefde te laten ontluiken. Maar voorlopig is het nog even vasten of doen we daaraan niet meer mee?

Ik ben benieuwd of de rozentuin in het Gentse Citadelpark opnieuw in bloei zal staan. Ze zijn zo prachtig, die rode rozen. Maar vorig jaar werden de rode rozen vervangen door stinkertjes. Het klinkt vies en het was geen gezicht maar wel noodzakelijk om de bodem weer vatbaar te maken voor de voeding van die rozen. Die prachtige rozen.

02 maart 2010


TAFELEN MET KOMBOLOI ! Alle Aalstenaars zitten op het puntje van hun stoel nu hun stad deelneemt aan het razend populaire televisieprogramma 'Mijnrestaurant'. Ook komboloi laat u niet op uw honger zitten en draagt zijn steentje bij tot de pret. Terwijl de Aalsterse kandidaten hun intrede doen in hun prachtige pand in de Molenstraat te Aalst is er reeds een originele kleurprent van striptekenaar Tom Houtman - Komboloi. KLIK HIER! Geniet ervan, kijkers! Alle succes, kandidaten ! Groeten, komboloi !

28 februari 2010

Geniaal, maar met te korte arm (3)

Overal doen indianenverhalen de ronde.
Laatst dacht ik aan dat mooie verhaal van een indiandenkoppel. De indianen van Zuid-Amerika leefden zoals vele culturen in verschillende stammen en kasten. Boven alles vereerden ze de Grote Zon. Daaronder stond iedereen in het licht en in de schaduw van de strenge sociale hiërarchie.

Het koppel in kwestie leefde in een hutje aan het strand met zicht op zee. En ze waren dolgelukkig samen. Er was niets mooier dat ze konden bedenken dan 's avonds in elkaars armen te liggen kijken hoe de zon langzaam wegzonk in de zee. Ze vertelden luidop tegen elkaar verhalen van de vruchtbare vallei die ze zich voor henzelf voorstelden achter de horizon waar de zee uit het zicht verdwijnt. Ze geloofden dat ze daar, in die vruchtbare vallei achter de horizon vrij, zonder zorgen en eeuwig zouden kunnen samenleven.

En toen zijn geliefde op zekere dag stierf was de rouwende indiaan troosteloos van verdriet en in de vaste overtuiging dat zijn overleden partner in die vruchtbare vallei hem opwachtte ging hij de zee in en zwom naar de horizon. Het schijnt dat ze elkaar daar gevonden hebben, maar het kan natuurlijk een indianenverhaal zijn.

25 februari 2010

.nekjikeb et tnak eredna ed nav negnid ed mo neb gnab tein ki tad gez ki raam; neb sthcereva ki tad neggez nesnem egimmoS.

(2) mra etrok et tem raam, laaineG

23 februari 2010


Geniaal, maar met te korte arm. (1)

Het is niet altijd even gelijk voor iedereen. Vaak heb ik grote bewondering gehad voor mijn broer omdat hij altijd zo koel en beheerst lijkt. Hijzelf ziet zichzelf echter niet als rustig en kalm en zegt geregeld onder stress te staan.
Maar mijn broer heeft de gestalte van een lange slungel en ik ben eerder kort van stuk. Ik heb altijd gedacht dat het een oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat ik veelal jachtiger lijk te zijn. Ter illustratie berekende ik ooit volgende ongelijkheid.

Toen we samen studeerden stapten we soms samen naar het station. Als het station op 1km afstand lag van het vertrekpunt dan moest mijn broer, die bij elke stap 50cm vooruit ging tweeduizend stappen zetten. Om dezelfde afstand af te leggen met een stap van ongeveer 40 cm moest ik wel tweeduizendvijfhonderd stappen zetten tot aan het station. Aangezien we samen willen vertrekken en op de eindbestemming aankomen doen we de tocht beide in 30 minuten. Dat wil zeggen dat mijn broer 0,9 seconden per stap moet doen, terwijl ik 0,72 seconden per stap moet nemen. En dus al bij al een beetje jachtiger overkom in de omgang.
Maar valt het ook te zeggen dat dit meetbare gevolgen heeft gehad op de vorming van ons karakter? Dat valt nooit makkelijk te zeggen. Maar voor de komboloi is iedereen gewoon gelijk.

19 februari 2010

Behoud de begeerte trekt met Chagrin d’Amour door Vlaanderen op toernee om de liefde van de literatuurliefhebber te bespiegelen. Net na Carnaval is het voor velen toch wat vasten op vlak van de vleselijke liefde. De gruwelijke angst voor die vleselijke liefde staat in sterk contrast met de schaamteloze fascinatie en fantastie voor de wreedheden die mensen elkaar durven aandoen.
De literatuur die voor allen zou moeten verplicht zijn is het prachtige filosofisch werk van Georges Bataille over De erotiek, het schrikwekkende genot.
De grootste Aalsterse schrijverstrots sinds LP Boon, Dimitri Verhulst zal zijn duit in het zakje doen maar ik denk niet dat Chagrin d’Amour echt op uw hart zal trappen. En hebt u toch nog pijn aan het hart bedenk dan dat de enige ware liefde er nog is voor u.
De liefde voor de komboloi !

behoud de begeerte !

13 februari 2010


'Tolle, Lege'

Ik beken dat jij, jij die deze blog bezoekt; jij bent het die de komboloi graag ziet!
Blij je hier anoniem te mogen begroeten ter gelegenheid van deze vrolijke valentijnsdag! Geniet ervan!

09 februari 2010


Geen lief voor Carnaval Aalst 2010 ?! KOMBOLOI IS JOUW PARTNER!

Het grootse Aalst Carnaval neemt ditmaal zijn aanvang op Valentijn maar geen reden tot wanhoop voor al die mensen die geen lief hebben voor Carnaval begint.

Draag de KOMBOLOI-tettenplekker op je kraag en laat zo aan alle andere eenzame carnavalshartjes merken dat je behoefte hebt aan een stevige valentijnskus !
Veel plezier!
De tettenplekker kan je printen via tettenplekker1 of tettenplekker2.

03 januari 2010

Komboloi laat 2009 achter zich met - u noemt het vast communicatie - maar ik noem het amper een aparte
eindejaars coserie:




Een blik terug op het vergane jaar

brengt een wijze les zowaar
als notitie ter memorie
mijmering en studie
volgende coserie:

Waar twee bange ruiters
vertrokken zonder paard
was geen van die rare snuiters
eigenlijk de naam ruiter waard.

Gezanik en gehinnik
gehuppel en mimiek;

hoe overtuigend kijkend beide ruiters;
vooruit gingen ze enkel
stappend, springend of kruipend.

Een eerste paardloze ruiter
zette zijn sporen tevoren
in flank van menige merrie, hengst en veulen.
en sprak gemeend
dat men zonder ezel, paard of span
slechts te voet vooruit gaan kan.

De tweede paardloze ruiter
die voordien nooit een paard bestegen had
ging zich afbeulen
door onbevreesd
spugend en schuimbekkend
met de zweep rondom zich te slaan
en op alle tenen trappend heen en weer te gaan.

Tegen de eerste paardloze ruiter zei men
Je bent de beste ruiter, maar je hebt geen paard
en dat is dus pech
omdat je nu te voet moet blijven gaan.

Tegen de tweede paardloze ruiter zei men
Je bent geen echte ruiter, maar bent onvervaard
en echt is slechts een lettergreep in onterecht
want wij schenken jou een prachtig paard

en wensen beide ruiters veel succes!
En vertelt u nu eens eerst aan mij?
Welk soort paardloze ruiter ben jij?

16 december 2009



Hier een reportage omtrent mijn stripalbum Ducktroux dat ik op televisie had bij Ketnet in een programma genaamd 'Studioket', gepresenteerd door Annabel Van Nieuwenhuyse en Steven Van Herreweghe. Ik herinner me nog dat het in november was van 1998. Daar stopt mijn informatie, want mijn ouders hebben alleen dat fragment van het programma op video opgenomen.

Dat fragment is momenteel zelf gedigitalliseerd. De nodige vermeldingen over Ketnet, de regisseur en de presentatoren volgen spoedig.

06 december 2009


- 786 - Verandering van klimaatEigenlijk zijn we allemaal cartoonisten. We zijn naakt en hulpeloos zonder het woord en als we niet konden nadenken over de dingen zou de mensheid al lang uitgeroeid zijn.
Het is ongelooflijk dat een zwak en kwetsbaar diertje als de mens er in geslaagd is een zo belangrijke positie in de natuur in te gaan nemen. We moeten er niet preuts over zijn want zonder het dragen van kledij zijn we haast niet bestand tegen weer en wind, tegen hitte noch koude.
We hebben geen klauwen of tanden om ons te verweren tegen roofdieren. We hebben geen ontwikkelde reukzin of gehoor om ver gevaar van op afstand te voorzien. We kunnen niet vliegen, niet indrukwekkend ver lopen of springen of zwemmen. We zien in het duister geen steek voor ogen en zien niet bijzonder scherp of ver.
Het nadenken waarmee we zo hoog oplopen is het menselijk instinct. Daarmee moeten we het doen. Op die manier hebben we geleerd om de dingen rondom ons te begrijpen voor ze gevaarlijk dreigen te worden. Zelfs zonder ze daadwerkelijk ooit gezien of gevoeld te hebben.
We hebben geleerd om dingen die zich heel lang geleden hebben voorgedaan op een eender ander moment terug te herinneren. We hebben manieren gezocht om dingen die we ons herinneren aan anderen door te geven en samen te bespreken hoe ze zich anders zouden hebben kunnen voorgedaan. Of hoe ze zich in de toekomst zouden kunnen voordoen.
En op die manier is ons instinct waardevolst gebleken; niet omdat we razendsnel en hyperadequaat kunnen reageren op wat er op ons afkomt, maar omdat we zoveel mogelijke variaties van een bepaalde gebeurtenis kunnen beredeneren en onze reacties aanpassen naargelang het gewenste resultaat. De acties die we kunnen beredeneren zijn sterk afhankelijk van de gedachten die we allemaal opgepikt hebben uit ons verleden. Moralisten zullen zeggen dat gedachten goed of slecht zijn omdat iedereen verantwoordelijk is voor de ideeën die hij in zekere situatie kiest. Psychiaters zullen zeggen dat we allemaal schuld dragen aan afwijkende ideeën omdat deze slechts variaties zijn op vroegere gedachten van ons allemaal. Kunstenaars zullen zeggen dat alle gedachten die kunnen gedacht worden, moeten gedacht worden omdat het de evolutie ten goede komt. Humoristen zullen zeggen dat ook aan slechte dingen goeie kanten zijn. En www.komboloi.be die denkt dat het heel verbazingwekkend is dat u het doorheen deze tekst hebt gemaakt tot deze allerlaatste letter. -786-

22 november 2009


De Poorters van Venetië.

Ergens in een verlaten perceeltje een merkwaardige rotspartij verloren gelegd? Snel een stel vrijwillige archeologen verenigen, de boel laten onderzoeken en op basis van de lokale overlevering een prachtige publicatie maken om alle volksverhalen voor eens en altijd lekker te ontkrachten. Alle medewerkers gericht laten scheren en daarna de verzamelingen okselhaar netjes scheiden van de neusharen. De verschillen bestuderen en catalogeren. nog snel een kostelijke brochure laten drukken en je hebt alweer een ander tentoonstellingsconcept klaar.

Sinds de vroege Middeleeuwen is de zwendelzwaai met knotsgekke relikwieën die pelgrims voor toeristisch bezoek lokken niet zo groot geweest. Alles kan tenslotte cultureel erfgoed zijn en elk thema een aanleiding voor een zondagse fietstocht, ook als er eigenlijk niets interessant in huis is. Halleluja!


Maar thematazucht kan ook leiden tot een verbluffende opwaardering en herontdekking van verloren gewaande wetenswaardigheden over lokale historische figuren met internationale uitstraling. Wil je bijvoorbeeld meer weten over de fascinerende Aalsterse humanistische drukker Dirk Martens, dan moet je naar het museum. Het met de Museumpublieksprijs 2009 bekroonde Erasmushuis te Anderlecht waar op dit ogenblik een tentoonstelling wordt gewijd aan deze Aalstenaar van onvoorstelbaar internationaal, historisch belang.

Enkele weken geleden was ik met familieleden naar het museum M te Leuven op bezoek. Daar raakte ik in gesprek met een tante die toeristische kunstrondleidingen organiseert in Venetië. Op wandelafstand van het Collegium Trilingue leidde het gesprek als snel naar Dirk Martens en het onmogelijk te overschatten belang van deze drukker/ uitgever die zélf in zijn boeken verklaarde de drukkunst uit Venetïe naar Vlaanderen te hebben gebracht. De enige manier om wetenschappelijk te bewijzen van waar Dirk Martens de invloed haalde voor zijn eerste drukkersatelier is het typografisch onderzoek. Het lijkt een banale invalshoek, maar hij is fundamenteel. Ook in het Erasmushuis hebben ze dat al ingezien. Allen daarheen, trotse Aalstenaars !!!

20 november 2009

Komboloi Haiku

Met de komboloi
heerlijk lachend gedragen
doorheen het leven

Tom Houtman
20 november 2009

KOMBOLOItwittert !

18 november 2009



DICHTER BIJ KOMBOLOI.

Ooit zal het aangezicht van de menselijke aanwezigheid op aarde worden weggespoeld zoals een tekening op het strand die door de vloed wordt vlak geveegd.

De zee. Die is ver verwijderd van het Oost-Vlaamse Moorsel(Aalst). Maar niemand bracht beide dichter bij elkaar dan schrijver en dichter Frans Fransaer.

Frans Fransaer is geboren op op 4 oktober 1934 te Moorsel. Hij ging naar school in het Sint-Maartensinstituut te Aalst waar hij moderne humaniora deed om vervolgens filosofie te studeren in Drongen en daarna theologie te volgen te Gent. Hij behaalde het diploma van regent Nederlands-Geschiedenis. En - zeker fascinerend - van 1968 tot 1973 heeft hij gewerkt als zeeman bij de Belgische Koopvaardij. Nadien was hij leraar aan het Vrij Technisch Instituut te Aalst tot zijn pensioen. Hij komt nog regelmatig in het nieuws via zijn inzet en literaire bijdragen voor de heemkundige activiteiten in Moorsel en de Faluintjesgemeenten. Waarom men hem nog niet gevraagd heeft om een gedichtenroute uit te werken is mij een raadsel. Want Frans Fransaer is natuurlijk vooral bekend als schrijver van de romans M.S.Karibu (1979), "Vasilis en de zee" , "Thanatos en de Zee" (1983) en verschillende prachtige dichtbundels "Gebed zonder goed einde", "Kon ik maar Bouzoeki spelen", "Onderdak vinden", ...

Toen ik jong was ging ik samen met mijn ouders en mijn broer soms op bezoek te Moorsel. Zijn huis, zijn tuin. Voor altijd staan ze in mijn hoofd gegrift als toonbeeld van het soort feeërieke sfeer waarin een echte schrijver hoort te wonen.

Later was ik nog te gast om potloodtekeningen en aquarels te maken in zijn tuin.
Ik maak me schuldig aan het steeds maar uitstellen van hernieuwd contact. Maar ik plak aan mijn computer en de daarbij horende 'sociale media' en merk dat die communicatie sputtert. Want Frans Fransaer, die schrijft echte brieven en voert echte gesprekken. Echt. Daaraan moest ik onmiddellijk denken toen ik laatst op de radio een interessante reportage hoorde met schrijver Paul Verhaeghe over zijn boek 'Het einde van de psychotherapie'. Waar; zo beweerde de man, vroeger de mensen in de psychotherapie gingen om de overmatige complexiteit van hun karakter te ontwarren en te ontrafelen, wordt men daar schijnbaar steeds vaker geconfronteerd met mensen wiens innerlijk leven gewoon leeg is. Mensen op zoek naar een zelfbeeld, op zoek naar echte contacten met anderen.
Misschien komen dan nog veel meer mensen dichter bij komboloi!

13 november 2009

Be A Star!

Tegenwoordig zijn echt Grootse zaken allemaal bepaald door het Oosten.
Astroboy, een onbetwiste ster en manga klassieker laat overal ter wereld de kassa rinkelen met een nieuwe langspeelfilm. Dat loont de moeite om ook komboloi in het oog te springen!

Ik was deze week een boek van filosoof Leo Apostel aan het herlezen. Daarin spreekt hij over het verschil tussen een teken en een symbool, en wanneer dingen gewoon teken of juist symbool zijn. Hopeloos ingewikkeld voor een simpele duif als komboloit. Maar, als ik het goed voor heb, heeft het te zien met de context waarin betekenissen ontstaan.

Ik stelde het mezelf visueel voor als volgt: Een lege afgesloten kamer, uitgezonderd van een rode sofa waarop ravissant mooie, naakte figuur wordt bekeken door een extatisch starende man in een zwart pak.
Men zou al makkelijk veronderstellen dat de man in het zwarte pak opgewonden is door zich in aanwezigheid te weten van een naakte mens.
Maar neem nu volgende setting: 99 mannen in zwarte pakken zitten extatisch te staren naar evenveel ravissant mooie, naakte figuren dewelke elk op een rode sofa liggen. In dezelfde ruimte bevindt zich nog een honderdste man in zwart pak. Deze laatste zit treurig te staren naar een ravissant mooie, naakte figuur die ligt op een blauwe sofa.
Wat moeten we nu denken van die 99 mannen dan dat ze opgewonden worden van rode sofa's ? Is er een andere mogelijke verklaring denkbaar? Inderdaad, die honderdste man met afwijkende mening zal er moeten voor doen!
De idee is dus dat een teken een vorm heeft die in elke context eenzelfde betekenis heeft. Een symbool heeft een betekenis die afhankelijk is van de context waarin het zich bevindt, maar heeft geen vrijblijvend te kiezen betekenis. Kortom, het heeft niets van zien met rood of blauw, noch met sofa's. Maar met de manier waarop mensen naar elkaar kijken ... .

Gelukkig is er nog komboloi om af en toe een beetje lichthoofdig rond te zweven! LOVE KOMBOLOI!

12 november 2009

S.O.S.KOMBOLOI! De Week van de smaak begin je bij Komboloi !
Speciaal deze week gaat de komboloi aan de kook,en dan nog om de wereld te redden. Een leuke klas die op school werkt rond het thebigask-project om de opwarming van de aarde in de hand te houden nam contact op. Op hun advies maakte ik een leuk animatiefilmpje met daarin het stripfiguurtje KNOESEL aan het fornuis.
Wie bedenkt me een smakelijke slogan om het filmpje af te sluiten? Ideeën welkom op ballenvbacchus@hotmail.com. Bekijk nog snel het filmpje op

http://www.komboloi.be/KKglobe.htm